Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 17 september 2007

Av Ulrika Pernler - 17 september 2007 10:13

Hej! Det har varit tävlingar runtom i länet hela helgen. Igår vann våra stora hästar första omgången i Division II. Här hemma arrangerade Kilens Fältrittklubb regional dressyrtävling för häst. Ponnyryttarna har varit iväg på både hoppning och dressyr. Mer detaljerade rapporter från de olika tävlingarna kommer under nyheter snart. Glöm inte att maila till mig om era olika "tävlingsäventyr". 018500749@telia.com

Själv var jag häst- och ryttarskötare i helgen. Gabbi skulle rida Winston här på hemmaplan. Jag fick putsa stövlar, knoppa man, hålla i vattenflaskor och program. Det är tur att man har en viss vana. Min karriär som hästskötare började någon gång när jag var i femtonårsåldern och hade förmånen att få följa med en duktig hoppryttare på olika meeting. Det var mycket slit. sköta hästarna, mocka, putsa, knoppa, linda av och på ben, leda hästar till och från banan, fylla på vatten och så vidare. Det var jag och en kompis som hjälptes åt. Vi sov ofta på några halmbalar, antingen i en tom utebox eller om det var kallt längst bak i lastbilen.

Vi fick inte ett öre för jobbet men vi fick en massa rutin samt att vi fick komma in på tävlingsarenorna och se våra idoler på nära håll. Vi hade det jobbigt men jättekul!

En gång skulle vi följa med till pingsttävlingarna på Strömsholm. Det var ruggigt väder ute och vi skulle åka tidigt. Eftersom jag bodde en bit utanför stan så sov jag över hos min kompis som bodde centralt. Vi skulle cykla ut till stallet vid femtiden på morgonen. Den här kompisen hade en viss förkärlek till gnagardjur och i hennes rum fanns både hamstrar och marsvin i olika färger och storlekar.  Vi matade djuren och la oss sen för att sova.

Klockan ringde tidigt nästa morgon och jag vaknade av att jag frös något förskräckligt. När jag tittade ner på mitt lakan såg jag att det  var fullständigt söndertuggat. Det var i princip bara hål med lite tyg mellan. Lite längre bort på golvet satt en hög med nöjda och mätta hamstrar som hade firat natten i frihet. Om det bara hade stannat därvid. Det var nämligen ösregn ute och när jag skulle ta på mitt regnställ för att cykla iväg så var också det fullt med hål. Hamstrarna hade inte lämnat något åt slumpen. De hade festat hela natten på mitt regnställ. Både jackan och byxorna! Hela helgen, fredag till söndag var det som om himlen hade öppnat sig. Där gick jag omkring som en levande shweizerost och ledde hästar.

Vad jag lärde mig av detta? Hästskötare och hamstrar går inte ihop.

Här nedan: en fin sommarbild på Rafael som Camilla skickat över.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards