Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2007

Bakom kulisserna

Av Ulrika Pernler - 25 oktober 2007 13:33

Hej! Julshowsgruppen frågade mig häromdan ifall jag hade planerat för något sång eller dansnummer i år. Men det har jag inte. Jag känner mig fortfarande utomordentligt nöjd med det numret jag framförde förra året.

Nöjd och mätt på sångframträdanden helt enkelt. Men man vet aldrig, jag kanske får något infall framöver eller så vaknar jag mitt i natten och har en ny låt i huvudet. Det är så det är med mig.

Planerandet  för julshowen är i full gång. Jag vet inte så mycket om vad det blir i år utom att det ska vara lite extra. Ridhuset invigdes 1987 med julshow. Så i år är det 20 år senare= JUBILEUM! Boka den16 december redan nu.

Julshowen är ett roligt inslag under året och den brukar dra fulla läktare. Vad ni på läktaren inte vet är vilket kaos som råder bakom kulisserna... Jag tänkte nu avslöja några  små "bakom Kulisserna" fadäser.

Showen börjar alltid med en kadrilj, massor av hästar, instruktörer och träningselever.På morgonen kör vi generalrepetition. Det här året skötte Gabbi musikanläggningen. Vi red programmet medans Gabbi mixtrade med ljudet. Plötsligt steg volymen och vi började vinka åt henne att sänka igen. Utan resultat.

 Till slut stod vi allihopa och vinkade och hojtade upp mot domartornet. Varvid Gabbi stegar ut på läktaren med hela knappsatsen till stereon i handen. Den förmiddagen lärde vi oss att sköta ljudet genom att sticka in fingrarna i stereons innandömme och dra i en viss sladd eller trycka på någon metallbit. Ljudet fungerade kanon, trots allt.

En annan gång hade vi maskeradhoppning. En träningselev vid namn Lisa ramlade av så tokigt att hon bröt sin handled. Men ingen i publiken märkte något. Vi la Lisa bakom det blå skynket i väntan på ambulansen. "The show must go on". Ambulansmännen trixade in en bår mitt i allt. Publiken märkte fortfarande ingenting.

Till berättelsen hör att medan sjukvårdarna arbetade där bakom skynket så var det tolkning i manegen. En ryttare red på en häst och en annan åkte miniskidor efter. I slutet av nummret satte de fart ut genom öppningen under publikens applåder.I samma veva trasslade tolklinan in sig i det ena handtaget på båren och Lisa blev en del av numret då båren stack iväg med en väldig fart tillsammans med tolkaren och hästen. Till vårat försvar vill jag bara  säga att detta är många år sedan och säkerhetstänkandet har höjts rejält sedan dess...

Säg inte till någon att jag har berättat det här.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards