Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 4 januari 2008

Av Ulrika Pernler - 4 januari 2008 14:46

Hej! När jag började rida hade jag gummistövlar och jeans som alla andra på min grupp. Att man skulle ha ridbyxor och till och med ridstövlar var verkligen ingen självklarhet utan hörde mer till ovanligheten.

Det fanns två affärer som sålde hästartiklar i stan. Russdog och Hardenborgs. Deras sortiment av ridbyxor var litet. Det fanns beiga och svarta ridbyxor och de var dyra. Det var mest  dom som ridit längre som hade investerat i ett par sådana.

När jag hade ridit ett tag så kom min mamma över ett par begagnade ridbyxor genom en bekant. Jag fick ridbyxorna i födelsedagspresent. Det var en stor dag!

Ridbyxorna var beiga och så kallade jodphursbyxor.  Det vill säga att de var smala i benen men över låren så var det två gigantiska påsar av tyg. Mycket snyggt! Förmodligen fanns påsarna för att det inte fanns tyger med så värst mycket stretch.

Jag tror också att det är från den modellen ridbyxor som uttrycket "ridbyxlår" härstammar.

Jag var överlycklig och matchade mina nya ridbyxor med benvärmare i blått och rosa. Precis som man skulle göra då.

Under åren som följde exploderade utbudet av ridbyxor. Först kom de stretchiga ridbyxorna i lite blankt tyg som det gärna gick maskor i. Dessa fanns även att köpa i en mörkblå färg vilket jag vill minnas som lite exklusivt.

Bredspårig manchester ansågs vara mycket snyggt när det kom. Jag fick ett par som var helskodda med läder i rumpan. Ridbyxorna hade en hög midja och man använde ett smalt skärp till.

Nu fanns det även ridbyxor i grått.

Sedan kom ridbyxor med gubbveck, smal manchester och till sist i olika mönster som rutigt och randigt.

Idag kan man hitta ridbyxor i alla färger, material och skärningar. Det finns något för varje smak.

Här nedan ser ni en bild från verklighetens sjuttiotal. Jeans och helt fel skor men åtminstone en hjälm på huvudet.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards