Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 7 januari 2008

Av Ulrika Pernler - 7 januari 2008 12:52

Hej! En av de trähästarna som Gabbi och jag hade bakom huset när vi var små hette Poyo. Han var målad i grått och kroppen var gjord av en stor trästock. Det gjorde att han var mjuk och rund att sitta på.

Huvudet var gjort av en bit björkstam och i pannan hade vi spikat fast en stor och burrig garnlugg.

Sedan hade vi målat en bred och vit bläs. Det var nog redan då Gabbi och jag fick smak för hästar med bläs.

Jag hade sytt en sadel av bävernylontyg. Den var stoppad och hade både bakvalv och stigläder. Sadelgjorden hade jag knutit ihop av rep. På den tiden hade nästan alla hästar repsadelgjordar så det var självklart att Poyo också skulle ha det.

Tränset hade vi gjort av läderbitar som min mamma köpt i en fyndlåda på tygaffären. Pannbandet var naturligtvis lindat med plastband i ett snyggt sick sackmönster.

Utrsustningen var dock inte helt komplett eftersom tränset saknade bett. Så vi bestämde oss för att köpa ett riktigt bett till Poyo i hästsportaffären.

Först måste vi bara såga ut en mun att stoppa bettet i.

Det var lättare sagt än gjort. Trästockar är hårda att såga i. Men med ett mått envishet och en del svett så hade vår ponny fått en mun.

Gabbi, jag själv och en grannflicka satte oss på bussen ner till stan. I fickan hade vi stoppat våra ihopsparade veckopengar.

I hästsportaffären fanns en hel vägg täckt av träns och olika bett. Vi plockade bland betten, tittade på prislapparna och räknade våra pengar.

Så bestämde vi oss för en rak stång med små bettringar. Den var smal och skulle ligga perfekt i Poyos mun.

Vi stegade fram till disken och sträckte fram bettet. Expediten tittade granskande på oss.

-Det här är ett väldigt skarpt bett, sa hon och tittade mig i ögonen. -Är du säker på att det är ett sånt du ska ha?

-Jodå, svarade jag, det är till vår ponny Poyo. Men han är gjord av en trästock, så det blir nog bra.

- Jaha, då så, sa expediten och slog in priset i kassa apparaten.

Vi fick bettet i en påse och gick för att vänta på bussen hem. Oj, vad ridsugna vi var.

Väl hemma så baxade vi ut vår trähäst på gräsmattan och tränsade honom. Bettet passade perfekt! Vi turades om  att rida alla tre.

Sedan borstade vi av Poyo och baxade honom tillbaka in i trähäststallet som vi hade bakom garaget. Nu skulle det bli gott med lite fika. Det var mycket jobb med att var hästägare!


Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards