Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 22 januari 2008

Av Ulrika Pernler - 22 januari 2008 17:41

Hej! En gång i tredje klass eller om det var i fyran skulle vi ha cirkusuppvisning för våra föräldrar. Vi tränade och sydde dräkter. Det var populärt att vara svärdsslukare och akrobat.

Jag ville vara häst förstås! Det fanns en tjej till i klassen som red och gärna ville hänga med på hästtemat. Så magistern bestämde att hon och jag fick samarbeta.

Det här samarbetet innebar ordagrant att en av oss skulle vara framdel och den andra bakdel. Jag kan med säkerhet säga att framdelsrollen var den mest populära.

Den andra tjejen som hette Marianne hade ridit betydligt mer än mig och kunde sina saker så jag fick bli bakdel. En lite mindre men ändock inte helt oviktig roll.

Som bakdelsrollsinnehavare ingick att göra en hästsvans. Jag rensade än en gång mammas garnlåda och gjorde en riktigt tjock och fin svans. Nu skulle jag inte behöva skämmas för hur jag såg ut i alla fall.

På träningen kröp jag snällt in under det lakan som föreställde hästkroppen och sen var det bara att hänga med.

Jag  blev rejält svettig den första gången Marianne sa att vi skulle göra en volt i uppvisningen. Jag hade ju bara tävlat i gymnastik och hade en annan uppfattning om vad volter betydde. Men det visade sig vara helt genomförbart på "ridvis".

Så en dag var det dags för uppvisningen. Vi hade byggt en rund cirkusmanege av bänkarna i gympasalen och nu satt våra familjer bänkade om man säger.

Först var det en herrans massa akrobater och ett tjog med clowner som uppträdde. Sedan var det hästens tur. Musiken startade och Marianne och jag galopperade in i manegen.

Volterna gick som en dans. Vi gjorde galoppombyten och svängde hit och dit. Jag såg mest det gröna gympasalsgolvet liksom rinna förbi där under lakanet.

Plötsligt var det någons illvilliga lillebror som sträckte ut sitt ben och satte krokben när vi sprang förbi och bakdelen på vår häst föll som en fura. Publiken skrattade glatt och klappade händerna när vi bugade oss och sprang ut i kulisserna.

Flera år senare skulle jag komma att spela en liknande roll. Det var när jag konfirmerades och vi skulle spela upp Jesu Födelse i kyrkan. Eftersom jag var den i gänget om hade mest vana av den rollen så tog jag naturligtvis på mig att vara bakdelen på åsnan som bar Maria mot Betlehem.

Detta var bokstavligt talat en tyngre roll än min förra.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards