Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 19 februari 2008

Av Ulrika Pernler - 19 februari 2008 14:08

Hej! Nu vet jag varför de duktigaste dressyrryttarna alltid bär frack vid tävling. Det var min kloka mamma som berättade det för mig.

Det är nämligen så att alla ryttare studsar och skumpar när de rider. Skillnaden mellan en nybörjare och en rutinerad ryttare är bara  att den senare alltid ser till att studsa i takt med hästen.

Eftersom dressyrhästar i Grand Prix klass rör sig väldigt stort och schvungfullt så studsar naturligtvis dessa ryttare både högre och mer än de som rider en normalspringande häst.

Lämpligtvis var det någon dressyrryttare som i dressyrens begynnelse kom på det där med fracken. Det långa släpet i bak gör visserligen inte så att man studsar mindre men döljer detta på ett enkelt för publik och domare.

Detta berättade min kloka mamma för mig igår när vi sattt på läktaren. Hon lät väldigt övertygad och frågan är om hon inte lyckades få mig att hänga med på denna tes. Vad tror ni?


Så till min nästa undran. Vad gör den höga hatten för nytta för studseriet? Jag funderade en stund innan jag kom på svaret.

Om man nu sitter på denna schvungfulla och oerhört studsiga häst så kommer man för eller senare att slå i taket. Då kanske hatten fungerar som nån slags "dragspelsdämpning". Så att man får mindre ont i huvudet i slutändan...Så måste det naturligtvis vara. Allting kommer ju till av en anledning. Eller...?

Jag känner mig lite osäker på den saken men jag ska fråga mamma nästa måndag.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards