Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 1 mars 2008

Av Ulrika Pernler - 1 mars 2008 16:28

Hej! Karoline, Gabbi och jag har varit på kursen "utveckla ridskolan" fredag och lördag. Det är alltid kul att vara på kurs och framför allt så får vi träffa våra ridinstruktörskollegor från de andra klubbarna. Efter alla år så är vi som en stor "familj".

Fast det är inte bara mys och struntprat på kurserna. Den här gången handlade det om att utbyta erfarenheter och idéer.


På fredagkvällen hade vi förberett en presentation om vår klubbs verksamhet. Vi hade gjort overhadbilder och skrivit ihop texter till.  Först var det lättare förtäring i form av sallad och bröd med vallmofrön på. Mums. Jag slukade min macka och vände mig sedan mot Gabbi som tittade konstigt på mig.

-Du har vallmofrön mellan framtänderna, sa hon utan att röra en min. Mycket riktigt. Tre vallmofrön hade kilat in sig mellan mina framtänder och detta bara en kort stund innan vi skulle äntra scenen för att hålla vårt föredrag. Jag smög in på toan och försökte pilla bort fröna. Med nageln, tröjärmen, toapapper, pappershandduk och en nyckel. Omöjligt!

 Jag fick helt enkelt stå inför alla och tala med svarta prickar mellan tänderna. Vilken trovärdighetssänkare...

Vallmofröna satt som klistrade tills jag svängde ner på den lilla vägen vid mitt hus senare på kvällen. Då lossnade de plötsligt minsann.


Lördag morgon hade vi prickat in stalltjänst innan kursen. Jag steg upp 05.30 och hoppade glatt i ridbyxorna. Klockan 8 var stallet klart och vi svidade om för att vara i tid till kursen som började 9.00

På förmiddagen diskuterade vi ledarskap och Gabbi konstaterade att hon nog var lite manlig i sitt sätt att leda... (det var hon som sa det...) Vilket i och för sig är en bra egenskap. Hon ville dock poängtera att hon hade kvinnliga sidor också.

Vi pratade också om hur man skapar framgångsrika ridskolor och kunde där byta mycket erfarenheter med varandra.


Lunchen var kort men vi hann i alla fall springa till statoilmacken och köpa Cola. Tre för 39 kronor, som hittat!


På eftermiddagen fortsatte vi med lite olika gruppuppgifter. Vi fick titta igenom en del olika utbildningmateriel som Ridsportförbundt tagit fram. Vår grupp hittade en bra bok som handlade om olika fysträningsmetoder för att stärka oss stela ryttare.


Denna bok ska vi försöka använda oss av vid sommarens träningsläger. Där tänkte vi i år ha temat kost och motion för ryttare.

Gabbi har lovat att ha ett pass med pilatesträning på boll, Karoline ska ta aerobicspasset, Sara Husén får ta styrke- och löpträning. Själv tänkte jag hålla mig till gummibandet vilket verkar vara lagom jobbigt för någon som snart fyller jämnt.


En sak var vi dock överens om. Vi instruktörer måste träna i smyg inför lägret. Vi är alla tävlingsmänniskor och vägrar att bli slagna av våra elever!!!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards