Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 25 mars 2008

Av Ulrika Pernler - 25 mars 2008 13:59

Hej! En gång blev Picador sparkad på ena bakbenet av en annan häst som gick i samma hage. De lekte lite vilt och träffen var ett faktum. Han blev rejält halt och vi var tvugna att lasta honom och åka till djursjukhuset.


Det här var på sommaren och det fanns gott om gräs i hagen vilket hade gjort hans normalt stora bukomfång extra imponerande.


Picador hade inte alls tid att stå stilla och bli undersökt. Han ruskade på sig, gick omkring och vägrade att lyfta på hovarna. Jag såg hur veterinärens frustration växte. Han undersökte så gott han kunde och skrev i sitt anteckningsblock under tiden.


Efter en imponerande dos med lugnande medel kunde vi ta oss in på röntgen. Medan vi väntade på röntgensvaret lyckades jag kika i hemlighet på vad veterinären skrivit i sitt block. Den nedersta raden kommer jag ihåg bäst. "Hästen är fet och envis..."


Det visade sig lyckligtvis att allt såg bättre ut än väntat och vi kunde åka hemåt med penicillinbehandling i tio dagar.


Nu skulle här tempas, medicineras och bytas bandage varje dag. Picador var tvungen att stå inne i sin box vilket gjorde honom extra frustrerad. Han tuggade i sig avsevärt fler ficklock, knappar och skosnören än vad han brukade.


En dag hände en liten olycka som dock fick en lycklig utgång. Det här var på den tiden termometrar fortfarande var av glas och fyllda med kvicksilver.

Jag hade just tempat klart och stod för att läsa av temperaturen. Det var lite mörkt så jag gick fram mot fönstret för att se bättre.


Picador följde nyfiket efter. Plötsligt tog han tag i termometern med sina läppar och sekunden senare hörde jag ett kras när han tog den första tuggan. En stor klump med kvicksilver föll ner i halmen.

Picador tittade konstigt på mig och spottade ut resten av tempen med en besviken min.


Jag blev tvungen att bege mig till stan för att inhandla en ny termometer. När det var min tur på apoteket så talade jag om vad jag ville ha. Jag tillade också för säkerhets skull att termometern var till en häst och undrade om de hade den modellen som har en liten ring baktill.

Det fanns sådana termometrar och det var så bra. Ifall termometern fick för sig att försvinna in där bak så kunde man bara dra lite i snöret.


Apotekaren försvann bakom disken och jag stod kvar och väntade. Klockan tidkade. Hon var borta en lång stund innan hon till slut kom tillbaka med något monstruöst i famnen.

Jag hade nog aldrig sett en sådan jättelik termometer. Den hade varit stor även åt en blåval. Hon höll den med båda händerna medans hon sträckte fram den mot mig. I ena änden satt en ring stor nog att fästa en båttamp i.


Jag stod helt tyst och stirrade. Efter att ha förklarat en gång till vad jag ville ha så kunde jag lämna apoteket med en vanlig "människotemp" med en ytterst liten ring i ena änden.


Picador fick sin penicillin. Slapp feber och var snart sig själv igen. Han fortsatte att äta mösstofsar, blomlådor och elsladdar. Men någon termometer åt han aldrig mer.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards