Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 6 april 2008

Av Ulrika Pernler - 6 april 2008 19:13

Hej! Eftersom jag idag såg flera tydliga vårtecken i stallet kan jag nu med säkerhet säga att VÅREN ÄR HÄR.

 

Jag stod som bäst och borstade min häst när jag fick se Agneta och Carina komma kånkande på ett badkar utanför fönstret. – Ska de bada?, tänkte jag först. Sen såg jag att de kånkade vidare med karet ända ut i sin hage en bit bort.

 

Efter några minuter kom de tillbaka in i stallet bärandes på sin ”vinterbalja” i plast. Dom hade fått en lysande idé! Eftersom vattnet till hagarna fortfarande är avstängt på grund av risken för frost så tänkte de fylla den lite mindre baljan och köra den ut i hagen och fylla det större karet. Det ska vara två kvinnor för att komma på en sådan snillrik idé.

Så skurade de ur och fyllde den ”lilla” baljan med rent vatten. Agneta hämtade pirran. Dags att lyfta upp baljan på pirran.

 

Agneta och Carina böjde ergonomiskt på benen och tog tag i varsin kant på baljan. Åhej, med darrande armar och ben samt en snyggt röd ansiktsfärg fick de upp baljan på pirran. Agneta skulle köra. Och Carinas jobb var att heja på.

Sakta, sakta rullade pirran mot dörröppningen. Det var då de båda insåg att den där kanten som kallas tröskel förmodligen skulle orsaka en smärre katastrof vad det gällde vattennivån i baljan.

 

Agneta och Carina böjde än en gång ergonomiskt på benen och tog tag i varsin kant på baljan.

Åhej, med darrande armar och ben samt återigen en snyggt röd ansiktsfärg lyfte de baljan och staplade ut på stallplanen. Så ställde de ner baljan och gick in för att hämta pirran.

 

Agneta och Carina böjde för tredje gången på mycket kort tid ergonomiskt på benen och tog tag i varsin kant på baljan. Upp på pirran igen och så var det dags att börja rulla mot hagen.

Efter några sekunder hörde jag ett gapskratt och jag sprang mot dörren för att se vad som stod på. Agneta och Carina stod mitt i en stor vattenpöl vilken uppenbarligen hade uppstått efter en tidvåg i den lilla baljan.

 

Agneta och Carina böjde för fjärde gången på mycket kort tid ergonomiskt på benen och tog tag i varsin kant på baljan. De hade helt enkelt bestämt sig för att bära baljan till hagen.

Under skratt och skvalp bar de baljan bortåt vägen. För varje steg blev det mindre vatten i baljan och mer vatten i deras skor.

 

Om det nu blev något vatten kvar att hälla i badkaret så hoppas jag att hästarna dricker det under andakt i morgon. Agneta och Carina, jag har ett råd till er. Nästa gång kan ni väl fylla skorna direkt med slangen och sedan gå ut och tömma dem i karet.

 

Som avslutning vill jag bara säga att det här inte alls behöver handla om Carina Widegren och Agneta Östberg. Både Carina och Agneta är rätt så vanliga namn.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards