Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 10 april 2008

Av Ulrika Pernler - 10 april 2008 11:47

Hej! Jag fick hem mina häst- och ryttarlicenser för året 2008 för några veckor sedan. Två små plastbrickor. Den ena kostade 825 kronor och den andra 880 kronor. Som hittat!

I kuvertet låg också en tjock folder om dopning och otillåten medicinering som jag bestämde mig för att lusläsa. Man vill ju inte vara en fuskis.

 

”Antidopningsbestämmelserna har till syfte att skydda sportens inneboende värden. Denna essens kallas ofta sportslig anda. Det är det centrala i den olympiska andan…” När jag läste det där sista var jag tvungen att hämta kuvertet som licenserna legat i. Tänkte att de lagt mina licenser i fel kuvert. Jag kollade om det stod Peter Eriksson eller Rolf Göran Bengtsson på kuvertet. Men icke, det var mitt alldeles eget. Det var inte utan att jag blev lite stolt att jag räknades till den Olympiska andan!

 

Jag läste lite längre ned på sidan: Det innebär att hylla den sportsliga andan, kroppen och sinnet, och karaktäriseras genom följande värden:

  • Etik, Fair Play och ärlighet. ( Etik= moralfilosofi, vad moralfilosofi är vet jag inte men det stod så i ordlistan, Fair Play betyder att det inte är schysst att vifta med paraply, göra vågen eller ramla nerför läktaren när konkurrenterna rider, ärlighet måste vara att inte lägga på 40 poäng när man berättar hemma hur det gick, eller?)
  • Hälsa (jag brukar alltid hälsa på alla, även konkurrenterna så där har jag ryggen fri!)
  • Bästa möjliga prestation (det betyder att även om man ramlar av precis efter att man har hälsat på domaren därför att hästen tvärvänder och galopperar ut från banan så har man gjort sitt bästa den dagen)
  • Glädje och nöje ( glädje är att öppna plånboken och slänga upp 250 kronor per klass, nöje är att vänta åtta timmar i ösregn för att klassen innan har dragit ut på tiden)
  • Lagarbete ( det är att engagera hela sin familj itävlingen, pappa kör bilen, systern hjälper till på framridningen samt putsar stövlar och mamma står för fikakorgen)
  • Mod  (Tacka för att det behövs mod när man rider dressyr. Att utsätta sig för att bli skärskådad av domare och publik under åtta minuter medan hästen gör diverse konster som man inte visste att den kunde. Betänk sedan att inte en enda av de uppvisade konsterna egentligen ingick i programmet)
  • Respekt, solidaritet och engagemang (många stora ord på en och samma rad)
  • Dopning strider i grund och botten mot sportens anda! (där håller jag med helt och därför var jag tvungen att läsa vidare i foldern för att vara säkert på att jag inte utsätter mig eller min häst för dopning)
 

Huruvida det är vanligt med dopning inom ridsport vet jag inte. Men på lokal och regional nivå har jag svårt att tro att det är något utbrett problem. Det hoppas jag i alla fall.

Otillåten medicinering är kanske mer förekommande. Men då är det förhoppningsvis av okunskap. Visste ni att hästen kan visa utslag på mediciner bara genom att ha stått i en box där en medicinerad häst har kissat?

 

Om det skulle visa sig att din häst är dopad eller har använt otillåtna mediciner så blir det påföljder. Ni kan bli avstängda i upp till fyra år eller få böter på omkring 50 000 kronor. Det svider nog mest för en själv eftersom hästen förmodligen ser fram emot en fyra år lång semester. Fast har du fått betala 50 000 kronor så har du förmodligen inte råd att tävla i alla fall.

 

Om din häst blir uttagen för provtagning så blir man förd till en speciell provtagningsbox. Där får man snällt gå in och sedan är det bara att hoppas på att hästen blir kissnödig. Det är tillåtet att spola i vattenkranar och doppa hoven i en hink vatten tror jag. Det står åtminstone inget om det i foldern.

 

Man kan ju bli stående hela dagen på tävlingsplatsen medan man väntar på att hästen ska kissa. Om hästen vägrar att kissa kan den bli avstängd från tävling av Ridsportförbundets disciplinnämnd! Så det är viktigt att man talar om för sin häst att den gör bäst i att klämma fram några droppar. Det går också att lösa problemet med ett blodprov.

 

Det finns något som heter förbudslistan. Där står allt som man inte får göra eller använda. Här kommer ett litet urval. Den fullständiga listan hittar du på SVRF:s hemsida.

 
  • Koffein (glöm inte din colaburk i trailern, hästen kan bli törstig och olyckan är ett faktum)
  • Laxermedel (vet inte om katrinplommon räknas…)
  • Syretransportörer (vad kan det vara, växter eller luftkonditionering, kanske? Innebär det att hästen inte får äta gräs?)
  • Antipsykotiska medel (måste prata med Gabbi, hon brukar ge sin häst socker för att han inte ska flippa ur inför lastningen)
  • Kokain (Jösses man vill väl inte atthästen ska se rosa elefanter på banan)
  • Isoxsuprin, dimetylsulfoxid, hyoscino och diuretika (??????)
 

Jag hoppas ni har lärt er något och att ni ser upp med vad ni stoppar i hästarna. Det finns naturligtvis en motsvarande lista för oss människor. Vad vi får och inte får. Själv brukar jag inta en och annan pepsimax (inte någon större mängd men ändå…). Hm det kan väl ändå inte vara dopning...?

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards