Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 17 maj 2008

Av Ulrika Pernler - 17 maj 2008 17:19

Hej! Idag har vi varit på kurs. "Utveckla ridskolan", andra träffen. Mycket bra dag att vara på kurs eftersom det var mest ösregn ute. Jag kände mig nöjd av valet av dag och hade inte ens ont i huvudet när vi var klara vid 16-tiden . Det är ovanligt för huvudvärk och kurs hör annars ihop.


Jag kommer ihåg min första kurs i hästeri. Det var en ungdomsledarkurs och vi skulle bo på det där hotellet i Älvkarleby som dom nu har byggt om till något slags Kinajippo. Jag var den enda UPK:aren som åkte och det var första gången som jag träffade Åke Krumlinde, vår  distriktskonsulent.


Åke var lite lomhörd (ursäkta Åke) och när jag hade presenterat mig så frågade han om det var min pappa som var Lars. Javisst, sa jag och det svaret skulle ge mig vissa fördelar och få mig att vara lite förmer än de andra hela den kursen. Åke trodde nämligen att jag hette Parmler istället för Pernler och att Lars Parmler (hästprofil) var min pappa.


Som ni vet så har jag inget emot att vara lite förmer än andra så det trivdes jag utmärkt med. Åke fick så småningom reda på att min pappa visst hette Lars men där slutade likheterna med den andre Lars. Nu blev vi ändå goda vänner och jag fick under många år njuta av Åkes kokkonst på olika kurser där han alltid envisades med att vara kock.


Maträtter som Ungsstekt falukorv på en leverpastejsbädd, extremt välgrillad kolinlindad entrecote och tårta gjord av hela veckans efterrätter är bara ett litet urval av de rätter han bjudit på.

Då jag råkade vara lite petig i maten när jag var yngre så genomlevde jag ofta Åkes kurser på bara mineralvatten. Då kan man snacka om huvudvärk på söndagkvällen!


Min bästa kurshuvudvärk hade jag nog ändå på Strömsholm den där gången när jag skulle undervisa i konsten att akta sig för farliga situationer. Ni mins väl att jag fick ett hästknä i ögat och tuppade av lite snyggt inför hela klassen. Fast egentligen tycker jag att en äkta kurshuvudvärk ska vara koncentrationsrelaterad för att räknas...


I morgon har vi ponnytävling i hoppning utomhus. Hoppas på något vackrare väder då. Vi ses!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards