Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 4 juni 2008

Av Ulrika Pernler - 4 juni 2008 12:35

Hej! Ibland får man en kickstart på dagen. Så var det för mig idag. Telefonen ringde 06.20 och jag fick ett sådant där meddelande som gör att man vaknar till på sekunden.

Det var min granne ”Y” som ringde och berättade att Pimpim kilat fast sitt ben mellan två stora stenar i hagen. –Kom direkt, sa hon. Jag hade redan hoppat i byxorna, slängt mobilen i fickan och var på väg.

 

Benbrott var det första jag tänkte på. Under Trettio års hästeri så har jag sett ett och annat benbrott. Då och då bryter hästar sina ben. Vi har ändå förebyggt genom att stängsla bort farliga partier i alla våra hagar och vi har heller inte våra hästar skodda i bak då sparkar från andra hästar ofta leder till svåra skador. Att hästar trots allt hittar helt osannolika ställen att fastna på händer också. Men det är sällan.

 

En sak vet jag också och det är att en häst i panik inte tänker logiskt. Den vill komma loss. Hästen drar åt andra hållet tills den lossnar och om inte det som den fastnat i ger efter så skadar den sig, ibland svårt.

 

Jag svängde in på stallplanen inom två minuter och tog bakvägen över hoppbanan och ner på ridvägen. Medan jag sprang så ringde jag Gabbi som i sin tur också slängde sig i bilen och strax var på väg. När det var tjugo meter kvar så saktade jag ner och började vissla för att inte sätta fart på övriga hästar i hagen.

 

Hur man beter sig i en nödsituation med djur kan vara avgörande för hur det ska sluta. Vet man med sig att man inte kan hålla sig lugn, prata i normal ton eller tänka logiskt är det bättre att någon annan får ta över och att man själv backar av och håller sig undan. Djur läser av sinnestämningar på en sekund. Med en upprörd och stressad människa i närheten kan utgången ta en helt annan vändning.

 

Så snart jag kom ner till hagen så såg jag ”Y” stå bredvid Pimpim. Hennes vanligtvis busiga och skojiga hund satt fint på ridvägen och väntade. Jag tänkte att det är precis som att djur vet när det är allvar.

De andra hästarna betade lugnt runtomkring. Någon vart nyfiken och kom fram och nosade.

Pimpim var alldeles svettig och det var tydligt att han kämpat ett tag innan han blev hittad. Men han stod upp och benet såg vid en första snabb undersökning fint ut. Dessutom var han hyfsat lugn och drog inte så farligt längre.

 

Jag pratade i vanlig ton med ”Y” medan jag såg över situationen för att hitta den bästa lösningen. ”Y” kliade honom på manken och halsen under tiden vilket var en bra distraktion. Det var helt omöjligt att lossa hoven uppifrån efter som glipan mellan stenarna var alldeles för liten. Att få bort någon av stenarna var också fullständigt omöjligt eftersom det var två stora block som förmodligen hade ännu mer massa under jordytan.

 

Vi tog det helt lugnt för att inte Pimpim skulle komma igång igen och försöka ta sig loss. Så plötsligt medan jag satt på huk och försökte se in i glipan mellan stenarna slappnade Pimpim av helt. Snabbt som ögat passade jag på att föra benet i sidled och rätt var det var så gled det ut mellan stenarna och han var loss! Han vände sig direkt om och hoppade på tre ben bort från den otäcka hästfällan. Så böjde han ner huvudet och tog några tuggor gräs.

 

Åh, vad det kändes bra att se honom linka iväg. Han ställde sig i det höga gräset och kissade en lång stund. Jag gick fram och fångade honom i grimman. Nu kunde jag titta över benet lite bättre och den ”yttre” inspektionen såg bra ut. En del avskavd hud förstås men inget som såg brutet ut vid första anblicken. Han hade också fått ett antal ”kampskador” då han kämpat för att komma loss. Svullnader, småsår och ödem såklart. Men inget av allvarligare art. För säkerhets skull ville jag i alla fall lägga ett ordentligt stödbandage innan vi gick ner till stallet.

Pimpim var ivrig nu och ville snabbast möjligt komma hem till tryggheten. Han småhoppade och linkade mot grinden. ”Y” gick i förväg till stallet för att skicka ytterligare personal att hjälpa oss.

 

Emilie kom strax springande längs ridvägen med paddar och lindor och vi la ett riktigt stadigt stödbandage över hela frambenet.

Det kan vara bra att öva sig på att lägga ett spjälbandage på sin häst några gånger. Så står man inte handfallen om olyckan skulle vara framme. Det viktigaste är att bandaget blir riktigt stadigt. Att varva tidningar och bandage i många lager ger ett bra stöd åt ett brutet ben. Ska man transportera en häst med misstänkt benbrott så är man tvungen att spjäla benet först annars kan frakturen förvärras under resans gång.

Pimpim fick ta det i sin egen takt hem till stallet. Men det var tydligt att han längtade hem. Efterhand vågade han stödja lite på benet vilket kändes mycket lovande. Erica tog av honom den tillknöcklade skon och sedan gick han lättad rakt in i boxen. Han plockade runt lite med havren och höet som låg därinne. Så la han sig raklång på sidan och suckade nöjt. Han låg kvar två timmar i halmen i sin trygga box och bara vilade efter den jobbiga morgonen.

 

Vi ville ge Pimpim en rejäl vila i lugn och ro innan vi gör fler och närmare undersökningar av morgonens bravad. För en stund sen var jag över till stallet och gav honom en rejäl dos med ”hästalvedon” och sedan kunde han försiktigt ta sig ut i en liten rasthage för att få stå där och vila och få friskluft.

 

Senare på eftermiddagen kommer vår veterinär Peter och gör en grundlig genomgång. Förhoppningsvis är det mest blåmärken och småsår och Pimpim kommer snart känna sig bättre. Jag håller tummarna för det.

 

Jag måste få utnämna min granne ”Y” till dagens ”hjälte”. Om hon inte gått förbi och sett vad som hade hänt och sedan gjort allt rätt som hon gjorde genom att ringa på hjälp och sedan vänta tills vi var flera som kunde samarbeta så hade det sannolikt slutat på ett mycket tråkigare vis. Så ”Y” känn dig med rätta som dagens hjälte!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards