Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 5 juni 2008

Av Ulrika Pernler - 5 juni 2008 14:33

Hej! I går kväll gjorde vår veterinär Peter en grundligare undersökning av olycksfågeln PimPim efter hans trauma i hagen. Vi kunde återigen bara konstatera att det hade blivit en väldigt lycklig utgång på något som kunnat sluta mycket värre.

 

Några små sår, en del avskavd hud och ett par svullnader. PimPim tyckte själv inte att det var så mycket att tjata om utan ville helst käka av sitt hö och plocka i halmen.

Några dagar framöver får han stå i en liten hage och gå på promenader ett par gånger om dagen för att inte stelna till. Han får också lite antiinflammatorisk medicin eller som jag kallade det igår, ”hästalvedon”.

 

Tänk att även fast man tycker man har undanröjt alla risker så kan det hända saker. Det går bara inte att försäkra sig mot allt men det är väl värt att göra så gott man kan.

 

För den som är intresserad kan jag berätta en liten historia om när jag själv fastnade i ett trappräcke. Jag var något yngre än vad jag är nu och gick nedför en sån där spiraltrappa med ett järnräcke löpande längs kanterna.

Rätt vad det var så kände jag mig tvungen att kolla om jag inte kunde få in armen mellan spjälorna. Det kunde jag, men bara fram till armbågen. Så med ett lätt tryck så gick armbågen igenom och hela armen passerade in mellan spjälorna i trappräcket, ända upp till armhålan. Skam den som ger sig. Jag log triumferande!

 

Jag drog ut armen igen vilket gick fint tills armbågen kom i vägen… Tvärstopp! Jag drog igen, inget… Lite hårdare, inget… Mamma som var med hade nu uppfattat situationen och tog i och drog. Hon försökte bända upp spjälorna men utan framgång. Hennes välartade barn satt helt enkelt fast i en spiraltrappa.

 

Det blev till att besöka vaktmästaren som kom till undsättning med en bågfil och en arg min. Tråkig gubbe! Efter lite filande och bändande lossnade jag med ett plopp. Mamma ursäktade sig och vi skyndade oss därifrån.

 

Vad lärde jag mig? Jag vet faktiskt inte. Jag kan fortfarande passera en spiraltrappa, stanna upp och först titta på spjälorna sedan på min arm. Så tänker jag: Det borde gå… Fast än har jag inte vågat pröva.


Ett av mina syskon (och då inte min bror) fastnade en gång i sandlådan. Efter att ha grävt ett hål och sedan satt sig däri så var katastrofen ett faktum. Det krävdes en stor insats från min pappa och en granne för att gräva upp den nödställde. Vad jag vet har det sedan dess inte grävts några liknande hål av denna person...


Samma syskon fastnade också en gång mitt ute i en leråker och hittades storgråtandes i bara strumplästen. Även den gången kom min pappa och den snälla grannen till undsättning. Vart gummistövlarna som suttit på fötterna från början belv av vet vi inte än i dag. Man kan bara konstatera att vissa har större fallenhet för att fastna än andra!

 

I helgen som kommer är det tävlingar igen. Finalerna för Div 2 häst och div 3 ponny rids hos Börje SK. På lördagen rids A-finalen under eftermiddagen för Storhästarna i dressyr division 2. Vårt lag har trots avsaknad av junior (vilken räknas upp) varit 2:a i de föregående omgångarna. Laget är nu supertrimmat och komer att göra sitt bästa för att behålla andraplatsen eller ännu hellre vinna.


På söndag är det A-final för ponnyerna i division 3 också detta hos Börje SK. Båda våra lag är direkt i A-finalen efter att ha placerat sig som etta och tvåa i föregående omgångar och vi hoppas naturligtvis på seger.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards