Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 12 juni 2008

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2008 14:22

Hej! När man är ute och tävlar så gör man det främst för att stämma av hur man ligger till i sin utveckling. Men jag måste också erkänna att de där finfina priserna som man kan vinna inte heller är att förakta.

 

Jag har till exempel i min prissamling en handdammsugare, en brödrost för fyra skivor bröd, en gul vojlock passande B-ponny och en mycket snygg väska som det står förseningssparbanken eller något liknande på. Vissa klubbar delar ut finare priser än andra.

 

Från Tierps ridklubb har jag fått många trevliga priser. Bland annat en keps med Tierps Ridklubb broderat, några fina grytlappar och inte minst en almanacka för innevarande år. Den vann jag för övrigt i oktober vilket gjorde att jag inte precis hann slita ut den.

 

Tierps ridklubb har också låtit tillverka grytunderlägg i gjutjärn som är formade precis som en gatubrunn fast tack och lov i ett mindre format. Dem delade de förr ut i stället för plaketter och att rida ärevarv med ett brunnslock är inte att leka med.

 

Under årens lopp har jag samlat på mig ett tiotal sådana här brunnslock vilka jag haft mycket god användning för. Naturligtvis har jag använt dem som grytunderlägg men det är ju inte alltid man har tio varma grytor under en och samma middag så jag har även hittat andra användningsområden.

 

Brunnslocken är utmärkta att använda för att inte saker och ting ska blåsa bort utomhus. Man kan lägga dem på tidningen eller bordsduken. Jag har också staplat några under änden på en säng då min son hade krupp. Funkar utmärkt! Några grytunderlägg förvarar jag i hallen utifall att det blir inbrott i mitt hus. Att bli jagad av ett brunnslock med Tierp tryckt på framsidan är nog alla tjuvars värsta mardröm.

 

Ibland går jag förbi prisskåpet och tittar ömt på min dammsugare. Jag kan ännu minnas hur det kändes när jag vann den. Jag tar en trasa och dammar av min keps, vrider lite på brödrosten för att den ska göra sig bättre och lägger ett brunnslock under ena benet på skåpet för att det ska stå stadigare.

 

Så börjar jag räkna på vad den där dammsugaren egentligen har kostat mig i form av tävlingslicenser, träningar, resor och startavgifter. Plötsligt inser jag att jag nog gör bäst i att gå till banken för jag är ägare av världens dyraste handdammsugare. Jag ska ringa och beställa tid genast nu i eftermiddag.


Jag villl härmed uppmana alla mina ryttarkollegor att se över sitt prisskåp. Den där stekpannan, nosluddet, toppluvan eller ryggsäcken kan vara en guldgruva.


Jag tittar ömt på dammsugaren och känner en extra gång på hänglåset innan jag går mot telefonen.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards