Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 14 juni 2008

Av Ulrika Pernler - 14 juni 2008 18:45

Hej! Idag har jag varit groom igen. Kolla in flätorna här ovan (på hästen) så ser ni. Vad skulle Gabbi göra utan mig. Ända från tävlingsstarten på tidiga 80-talet har vi haft samma indelning. Jag flätar och gör hästen snygg. Gabbi står för listorna. Det vill säga att hon ser till att det vi behöver kommer med i packningen. Det har fungerat i 25 år så varför ändra på ett vinnande koncept. Dessutom vill man ju inte bli utskrattad av domaren så därför är det lika bra att jag fortsätter att fläta även i framtiden. Jag menar jag hade ju ändå femma i syslöjd!


Vad det anbelangar syslöjd kontra ridsport så måste jag få säga att syslöjd är mycket mer riskfyllt. Jag minns att vi hade många tillbud på syslöjden. Speciellt i mellanstadiet. En gång trampade Anna Karin in en stoppnål i hälen. Hela nålen försvann och jag vill minnas att skolsyster var nära att svimma.


En annan gång sydde jag mig i fingret med symaskinen. En kort blick över axeln och olyckan var ett faktum. Nålen gick rätt igenom nageln och ut på andra sidan. Jag hade inte ens någon snygg färg på tråden den dagen så det  var en klen tröst. Syslöjdsfröken gick i taket och ylade om salmonellabakterier och annat otäckt. En hel vecka efter att skolsyster dragit ut nålen så gick jag omkring och väntade på att drabbas av digerdöden. Men den uteblev.


Jag minns också hur hela klassen tvingades att sy pyamasar eller nattlinnen av småblommigt flanelltyg. Tillverkningen tog hela vårterminen och när vi var färdiga var det sommar och 30 grader varmt ute. Naturligtvis ville man ha på sig sin egenhändigt tillverkade nattsärk vilket fick till följd att 24 barn från klass 5D i Uppsävjaskolan fick söka läkarvård för uttorkning till följd av överhettning. I alla fall är det så jag minns det. Men jag är inte helt säker.


Vad jag vill ha sagt är helt enkelt att man aldrig ska lita på syslöjdsfröken, att skolsyster ofta är rädd för stoppnålar och att flanell inte är bra alls på sommarhalvåret. Så vet ni det!


Åter till hästarna. I helgen rids finalen i Ekohus Cup för ponnyer. I cupen rider man flera deltävlingar i både hoppning och dressyr. Därefter kvalar man till finalen. Den rids nu i helgen i Bälinge. Idag, lördag är det dressyrdelen och jag såg på klotterplanket att Linnea Lide och Piece of Cake från Uppsala Ponnyklubb vann. Så nu måste vi alla hålla tummarna hårt för att Linnea och Cookie lyckas i hoppmomentet som rids i morgon.


I morgon är det också hemmatävlingar på UPK. Hopptävling. Det är många starter i de olika klasserna och vi hoppas på trevligt väder. Kom gärna och titta på tävlingen eller ännu hellre hjälp till som funktionär. Välkomna!



Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards