Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 14 juni 2008

Femma i syslöjd trots salmonella

Av Ulrika Pernler - 14 juni 2008 18:45

Hej! Idag har jag varit groom igen. Kolla in flätorna här ovan (på hästen) så ser ni. Vad skulle Gabbi göra utan mig. Ända från tävlingsstarten på tidiga 80-talet har vi haft samma indelning. Jag flätar och gör hästen snygg. Gabbi står för listorna. Det vill säga att hon ser till att det vi behöver kommer med i packningen. Det har fungerat i 25 år så varför ändra på ett vinnande koncept. Dessutom vill man ju inte bli utskrattad av domaren så därför är det lika bra att jag fortsätter att fläta även i framtiden. Jag menar jag hade ju ändå femma i syslöjd!


Vad det anbelangar syslöjd kontra ridsport så måste jag få säga att syslöjd är mycket mer riskfyllt. Jag minns att vi hade många tillbud på syslöjden. Speciellt i mellanstadiet. En gång trampade Anna Karin in en stoppnål i hälen. Hela nålen försvann och jag vill minnas att skolsyster var nära att svimma.


En annan gång sydde jag mig i fingret med symaskinen. En kort blick över axeln och olyckan var ett faktum. Nålen gick rätt igenom nageln och ut på andra sidan. Jag hade inte ens någon snygg färg på tråden den dagen så det  var en klen tröst. Syslöjdsfröken gick i taket och ylade om salmonellabakterier och annat otäckt. En hel vecka efter att skolsyster dragit ut nålen så gick jag omkring och väntade på att drabbas av digerdöden. Men den uteblev.


Jag minns också hur hela klassen tvingades att sy pyamasar eller nattlinnen av småblommigt flanelltyg. Tillverkningen tog hela vårterminen och när vi var färdiga var det sommar och 30 grader varmt ute. Naturligtvis ville man ha på sig sin egenhändigt tillverkade nattsärk vilket fick till följd att 24 barn från klass 5D i Uppsävjaskolan fick söka läkarvård för uttorkning till följd av överhettning. I alla fall är det så jag minns det. Men jag är inte helt säker.


Vad jag vill ha sagt är helt enkelt att man aldrig ska lita på syslöjdsfröken, att skolsyster ofta är rädd för stoppnålar och att flanell inte är bra alls på sommarhalvåret. Så vet ni det!


Åter till hästarna. I helgen rids finalen i Ekohus Cup för ponnyer. I cupen rider man flera deltävlingar i både hoppning och dressyr. Därefter kvalar man till finalen. Den rids nu i helgen i Bälinge. Idag, lördag är det dressyrdelen och jag såg på klotterplanket att Linnea Lide och Piece of Cake från Uppsala Ponnyklubb vann. Så nu måste vi alla hålla tummarna hårt för att Linnea och Cookie lyckas i hoppmomentet som rids i morgon.


I morgon är det också hemmatävlingar på UPK. Hopptävling. Det är många starter i de olika klasserna och vi hoppas på trevligt väder. Kom gärna och titta på tävlingen eller ännu hellre hjälp till som funktionär. Välkomna!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards