Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 19 juni 2008

Av Ulrika Pernler - 19 juni 2008 16:54

Hej! Idag var det avslutning på sommarens första ridläger. Alla skulle få visa upp sina fint flätade och blanka hästar genom att rida en bana ute på kortsidevolten. Föräldrar, syskon och andra anhöriga var förstås på plats. Min brorson David var med på Amber och jag passade på att fotografera under tiden. Bilderna ligger i vår Pixbox i albumet ”ridläger 1 2008”. Det kommer att komma fler bilder under veckan så kika gärna där. http://www.pixbox.se/alb_show_id834054_page0.html

 

Oj vad fint alla red. Lite skakiga ben fanns det förstås men alla kom i mål och fick applåder och rosett och inte en endaste ramlade av!

 

Annat var det på min ponnytid. Då fanns det en tjej som hette Gabbi och hon var verkligen världsmästare på att ramla av. Jag undrar om inte hennes rekord står sig än i dag?

 

På den tiden fanns det inte videofilm men pappa hade en smalfilmskamera som kunde filma tre minuter i taget. På en sådan film fick man plats med en snygg hopprunda och några närbilder på publiken.

 

Pappa var flitig och filmade oss på alla klubbtävlingar som vi ställde upp i innan vi började tävla ”på riktigt”. Jag brukade rida Sirro. För det mesta kom jag till andra, tredje hindret sådär innan han vägrade ut sig. Men det gjorde inget för då var jag redan alldeles slut i benen. Så det var rätt skönt att få lämna banan och sitta av. Sirro fick förstås massor av morötter som belöning förde hinder vi ändå tagit oss över!

 

Så var det Gabbis tur. Gabbi tyckte det var roligt med lite snabbare ponnyer så hon valde Jasmine eller kanske Timjan. Där gick startsignalen och pappa började filma. På filmen ser man Gabbi kavat fatta galopp med sina trummande skänklar. Så närmar hon sig hindret. Hästen hoppar upp med Gabbi på ryggen. Så landar den och det gör Gabbi också. Bara det att hon landar på marken…

 

Så var hennes runda slut. Ja sådär var det på många av våra smalfilmer. Det som var bra var ju att vi ofta fick plats med båda våra ritter på en enda treminutersfilm.

 

Efter många vurpor och utvägrade rundor så tog vi oss och blev allt duktigare. Gabbi var den som kom att hoppa mest och högst medan jag ville rida dressyr. Trägen vinner! Idag är det väldigt roligt att titta på dom där filmerna som pappa gjorde.


...och Karoline! Ha det så bra därute på havet. Själv håller jag mig iland fast med de senaste årens midsommarväder så blir man väl lika blöt för det :)

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards