Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 27 juni 2008

Av Ulrika Pernler - 27 juni 2008 18:18

Hej! Idag påminde Gabbi mig om en rolig händelse som jag hade glömt bort. Men nu kommer jag ihåg den igen och då kan jag ju inte låta bli att dela med mig…

 

Gabbi var i Mjölby på instruktörskurs. Med sig hade hon sin D-ponny Sonette. De båda hade tävlat en hel del i fälttävlan tillsammans. Gabbi naturligtvis alltid iklädd sin rödvita dress som mamma hade sytt.

 

Nu var de dock på kurs och på dagens schema stod fältridning. Ett av hindren var en vattengrav toppad med ett monstruöst hinder. Själva botten på graven var gjuten i ett enda stort betongstycke…

 

-Gabbi du som har ridit så mycket fälttävlan kan väl visa hur man hoppar vattengraven, sa ridläraren. Jodå, det var inga problem för Gabbi som vände runt sin häst och tog sats i galopp.

Sonette kändes fin och bjöd fint framåt. Vattengraven närmade sig. Runtomkring var det alldeles tyst förutom det rytmiska klappret av hovar i snabb galopp.

 

Då hände det! Gabbi fick ett gruskorn i ögat, Sonette fick en broms under magen eller så gick solen i moln. Hur som helst så slog ekipaget på en tvärnit. Eller det vill säga hästen för Gabbi fortsatte rakt ner i vattengraven. Farten togs ner lite grand av att hon skrapade mot den raspiga betongbottnen. Så gled hon smidigt under hindret utan att toucha en enda bom innan hon dök upp på andra sidan.

 

De andra kursdeltagarna satt på sina hästar och bara gapade. Hur skulle de kunna göra något som var tillnärmelsevis i närheten av detta?

Gabbi ruskade käckt på sig, spottade ut en guldfisk och sa – Där red jag visst lite klantigt!

 

Utan att med en min visa under vilka smärtor hon led så svingade hon sig under ett stort plask upp på hästryggen igen. I andra försöket seglade de lätt över hindret. Vattendropparna stod som en plym bakom dem och solens strålar fick en regnbåge att uppenbara sig bakom ekipaget. (Det var kanske en aning uppdiktat. Men det blir så mycket bättre då!)

 

Trots att Gabbi var blåslagen under resten av kursen och trots att stövlarna var dyblöta de följande två veckorna så fick hon högst betyg av alla eleverna i fältridning efter den uppvisningen. Det ska vara något extra för att imponera på en ridlärare!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards