Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 30 juni 2008

Ska ni hoppa hinder så se till att sitta till häst

Av Ulrika Pernler - 30 juni 2008 09:41

Hej! Vår nya ponny Waldemar har efter sina tre veckor i ”karantän” fått flytta in i stallet. Han besiktigades förra veckan och har sedan dess fått träffa sina kompisar på UPK. Nu går han i flocken och betar som om han aldrig gjort något annat. Waldemar är jättetrevlig att rida på både i dressyr och hoppning. Nu väntar inslussning på det nya jobbet för Walle.

 

Kalle, Figaro och Goliath är i Sigtuna med Sara Hägg och Hanna Kaponen som går ridledarutbildningen. Till helgen väntas de komma hem för att få en välförtjänt vila innan det är dags för den andra delen av utbildningen i augusti. Alla tre hästarna har varit med och utbildat instruktörer förr så de tar det hela med ro!

 

Den här veckan hålls det tredje dagridlägret för i sommar. Sedan blir det lägeruppehåll under resten av juli. Alla hästarna och ponnyerna får en lagom lång semester från det ordinarie arbetet under sommaren. Då är det hage och gräsätande som gäller. Under betet så visiteras hästarna varje dag. De tas också in i stallet ungefär var tredje dag för en grundligare visitation och möjlighet att sova ut ordentligt i den torra halmen.

 

I stallet är det fortfarande skura och desinficera boxar som gäller. Det är många stora och små ytor som ska göras rent. Vi håller också på att måla om och förnya på stallkontoret.

 

På kontoret råder högtryck under hela juli. Idag, den 30 juni är det sista dagen för inbetalning av bokningsavgifterna. Sedan ska alla elever sorteras in på sina grupper. Några vill byta tid och dag och andra vill rida en gång till. Vi har 630 platser att fördela mellan våra elever vilket kan liknas vid ett stort pussel. Men det brukar sluta med att alla är nöjda! J

 

Idag är det regn som gäller. Det är bra för återväxten av gräs i hagarna. Jag hoppas ändå att det regnar klart idag och att det kommer lite sol och badväder sedan.

 

Så har vi fått belägg för att det är ytterst farligt med hinder. Första ridlägerveckan tappade instruktören Erica Karlbom en bom på foten och fick en fraktur på nåt litet fotben. Detta talar hon dock tyst om…

 

Så hände det igen. Förra veckan var det en elev som fick en bom på foten och haltade illa efter det.


Jag minns också en hopplektion när en ridlärare snavade och ramlade baklänges in i en oxer. Alla bommarna rasade ner och till slut var det bara en enda röra av bommar och ben som stack upp.


Så nu vill jag skicka ut en varning. Ska ni hoppa hinder så se till att sitta till häst och låt någon annan sköta hinderbyggnationen. Det torde vara det säkraste sättet att undvika skador!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards