Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 3 juli 2008

Av Ulrika Pernler - 3 juli 2008 20:41

Hej idag stod gräsklippning på min ”att göra lista”. Klippa gräs är en sysselsättning som jag gillar. Dels ger det tid för eftertanke. Man kan även gå där och tralla för sig själv utan risk för att någon hör.

 

Att klippa gräs ger resultat. Man kan gå fram och tillbaka på gräsmattan och klippa i raka rader eller så kan man gå i cirklar. Ibland klipper jag i små rutor. Det beror helt på dagshumöret. Om jag inte var ridlärare kanske jag skulle vara gräsklippare. Skruva ihop IKEA möbler är annars något som jag också tycker är intressant.

 

Min gräsklippare är en riktig Off-road-maskin. Den är dessutom Porscheröd. Vår tomt går nämligen både upp och ner och runt. Där finns träd och buskar och backar. Det första året efter att vi byggt huset var det röjsåg som gällde för att få fram den gamla sommarstugetomten som dolde sig i buskagen. Nu efter drygt åtta år går det bra att köra gräsklipparen nästan överallt.

 

Av erfarenhet vet jag var stenarna gömmer sig. Nästan jämt i alla fall. Ibland dyker det upp en sten där man minst anar det och då får man åka till Görans Maskinservice och laga knivarna.

-Det var brorsan som gjorde det, brukar jag säga. Göran ger mig en konstig blick och går in i rummet bakom för att banka och slipa på gräsklipparknivarna. Efter en stund kommer han ut igen. Så får jag de nyslipade knivarna tillbaka.

-Låna inte ut gräsklipparen till brorsan nåt mer, säger han. Jag ler och säger tack.

 

Min pappa ägde i många år en orange gräsklippare av märket ”Gå lätt”. På den tiden när han införskaffade sin ”Gå lätt” så var alla gräsklippare orangea. Var namnet kommit från har jag ingen aning om för ”Gå lätt” gick allt annat än lätt. Min pappa har nog svettats tonvis i slänten bakom huset körandes på ”Gå lätt”.

 

Pappas ”Gå lätt” överlevde i mer än tjugo år. Den fick årlig service hos ”Görans Maskinservice” Till slut kunde inte Göran hålla sig längre utan sa till pappa att det nog var dags att köpa sig en ny maskin.

–Nu förtiden är nästan alla gräsklippare självgående, sa Göran. Pappa köpte en ny gräsklippare som inte alls hade ett lika fint namn. Den var grön. ”Gå lätt” hamnade på soptippen och pappa tänkte aldrig mer på den.

 

I stallet har vi haft vår egen ”Gå lätt”. Den var av något nyare modell och därför mörkgrön till färgen. Namnet kommer jag inte riktigt ihåg men det var likt ”orkan”, ”virvelvind” eller ”Tugga snabbt”. Vad jag vill ha sagt är att den maskinen inte heller gjorde skäl för sitt namn. Man fick i stort sett kasta in gräset under den på slutet. Den tuggade och tuggade men utan resultat. ”Virvelvinden” gjorde också några besök hos Görans Maskinservice. Han har sånt tålamod den där Göran. Till slut dömde han ut ”Virvelvinden”.

 

Klubben införskaffade då en åkgräsklippare vilket man får säga är gräsklipparnas Rolls Royce. Den har sin egen uppställningsplats hos klubben och sover till och med under täcke. ”Virvelvinden” tuggar numer gräs tillsammans med ”Gå lätt” i gräsklipparhimlen.

 

Våra hästar i stallet klipper gräs som aldrig förr. De har betat sig igenom både ”Gullvivan” och ”Kattfoten” som hagarna heter.  Vart de än ser så finns det mer gräs att beta och mer sommar att njuta av!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards