Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 27 juli 2008

Av Ulrika Pernler - 27 juli 2008 18:02

Hej! Ronaldhino är sex år. Enligt statistiken så är det sexåriga hästar som orsakar flest avfallningar. Hur kommer det sig då undrar man kanske? Det är ganska enkelt. En tre-, fyra- eller femårig häst har fortfarande fullt upp med att hålla balansen med en ryttare på ryggen. Så plötsligt när hästen blir sex år så har den vuxit i stort sett färdigt, den har hunnit muskla sig under ryttare och den har hittat sin balans!

 

Det är då det börjar på allvar. Från att möjligtvis ha fått till några små bockar, tvärvändningar och spurter längs långsidan så har ens häst plötsligt börja jobba genom ryggen på ett fantastiskt sätt. Det är mycket positivt eftersom det också börjar komma schvung ur traven och samling i galoppen. Men det är inte allt. En mjuk och rörlig rygg skapar också mycket bättre förutsättningar att kunna utföra stiliga bockserier.

 

Det har Ronaldhino upptäckt. Med en mjuk rygg så får man otroligt mycket bättre fjong på bockarna. Han blir mycket lycklig då han har gjort en riktigt bra bockserie. Han ruskar på huvudet och spetsar öronen. Så jobbar han på en stund tills det infaller ett nytt oemotståndligt tillfälle att kröka ryggen i en båge uppåt.

 

Som ryttare får man försöka att bara slappna av och följa rörelsen uppåt och framåt. För samtidigt som min häst har blivit rörligare så är allting fortfarande mycket skört. Som ryttare till en ung häst har man en stor uppgift. Det är nu min häst får sin utbildning och det är nu jag måste rida honom på ett sätt som gör att han tycker att ridturerna vi gör är jätteroliga. Varenda dag! Vi får inte misslyckas, inte trötta ut, inte tråka ut.

 

Ronaldhino är jätterolig att rida. Han är som en utombordsmotor som har råkat i sken. Ju varmare han blir desto piggare blir han. Samtidigt är han en "sytrådshäst" det vill säga väldigt mjuk och känslig i munnen. Mycket av arbetet just nu går ut på att lugna takten utan att bromsa vilket kräver att jag som ryttare är fullständigt fokuserad på vad jag gör. Det är svettigt, svårt och som sagt skört!

 

Att vara ryttare innebär att man har ansvar för att hjälpa hästen att komma till en punkt där den kan utföra det man ber om. Jag brukar säga att det inte finns hästar som inte vill bara hästar som inte fått tillräckligt med hjälp från ryttaren för att lyckas. Om jag varje dag kan få min häst att känna sig nöjd när vi har jobbat klart så har jag lyckats och då kan jag själv vara nöjd! Det måste vara målet.


Jag jobbar hårt för att överföra det tänkandet till alla mina elever på ridskolan och jag tror och hoppas att jag lycksa ganska bra. :)

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards