Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 2 augusti 2008

Av Ulrika Pernler - 2 augusti 2008 11:12

Hej! Idag vill jag tala om skillnaden mellan killar och tjejer fast det är utifrån mitt eget perspektiv och jag är väl medveten om att inte alla faller under samma mall. Men jag vill i alla fall dela med mig eftersom jag vet att det är flera därute som har en äkta man, en pappa eller en bror.

 

I drygt tjugo år har jag bott ihop med Björn som likt många andra män uppskattar saker som har en sladd och en kontakt mest av allting. När han fyller år är det inte så svårt att hitta på någonting bra. Jag tar bara en pryl som går att ansluta till en kontakt och så blir han nöjd.

 

Eftersom elektronik är det bästa många killar vet så köper de gärna elsaker även till oss tjejer när vi fyller år. Jag vet att det är fler än jag som fått en mixer, en DVD spelare eller en trådlös telefon i present trots att vi önskar presenter med lite mer känsla. I och för sig kan jag direkt räkna upp två presenter jag fått som inte haft sladd. En skottkärra och en potatispress, så Björn kanske har lite känsla ändå.

 

Björn tar gärna en extra titt i elektronikhörnan när vi är på sopstationen och slänger skräp. Han har faktiskt hittat ett fullt fungerande Nintendo 64-spel med handkontroller som han smugglade med sig. Andra fynd han gjort är en stor golvfläkt som fick alla propparna i hela huset att gå samtidigt. Ett bowlingklot i snygga färger på 25 kilo som jag tvingade honom att åka tillbaka med direkt. En ljusslinga på flera kvadratkilometer som suttit i taket på ett stort köpcentrum. Den gav han till grannen som också gillar fynd.

 

När Björn kom hem med ett upphittat elektronikfynd häromdagen sa vår yngste son –Jaha, nu har pappa varit på soptippen igen!

 

En dag i förra veckan kom Björn hem och berättade att han blivit erbjuden att få en ”vågmaskin” till poolen. En smart sak som gör att man kan ligga och simma motströms även i en inte alltför stor pool. –Tror du inte den är avsedd för lite större pooler än vår? sa jag som å min sida lätt kan bli lite skeptisk. Men med tanke på att vi har en liten rund ovan markpool på endast 13 000 liter vatten var den första bilden som kom upp i mitt huvud vår pool med en gigantisk vattenvirvel där våra två barn sögs runt på kanterna, ungefär som när man spolar i en toalett. Jag såg också de 13 000 litrarna vatten som vi under mycket möda pumpat ifrån vår brunn försvinna ut över gräsmattan och rinna ner i marken.

 

Till en sådan pool som vi har skulle det räcka att stå och blåsa med en hårfön, tänkte jag men sa inget eftersom jag vet att Björn inte kan motstå en maskin och speciellt inte om den är gratis! -Jag får den mot att jag hämtar den, sa Björn glatt och satt sig i bilen för att hämta sin alldeles egen vågmaskin. Hur många killar har ägt en sådan! Björn var borta en bra stund men vid tretiden kunde jag höra bilen rulla in på grusplanen framför huset.

 

Björn klev ur bilen med ett lätt ledbrutet uttryck. –Den var lite större än jag hade tänkt mig, sa han och gick bak för att öppna bilens baklucka. Han böjde sig framåt och sträckte sig in i bilen. Jag hörde en tung suck och ut ur bagageutrymmet kom något som mest liknade en jetmotor till en jumbojet. Björn stånkade och tog några staplande steg ut på gräset innan han med stor möda lade ner sin alldeles egen vågmaskin på gräsmattan.

 

Det var en stor gedigen järnklump som låg där. Jag gick fram för att titta lite närmare på den men kunde snart konstatera att jag inte hade en aning om vad som var upp eller ner eller något annat över huvud taget. -Har den ingen sladd? Sa jag. Björn kollade runt. –Nej, den saknas visst, sa Björn. Jag tror det ska vara några rör också men jag är inte säker. Den är nog lite stor för vår pool… och den var tung, riktigt tung.

 

Björn försvann in i vårt garage för att hämta en våg som han brukar använda för att väga in sönernas Gokartar med. Han lade vågen på marken och tog ännu ett krafttag med sin alldeles egen vågmaskin. Han lyfte upp den på vågen med ett stort stön. Vågen knarrade och vågskivan snurrade. Så stannade den på 89 kilo.

 

 –Wow, 89 kilo. Jag bar den alldeles själv, sa han med stolthet i rösten. Han tittade på sin alldeles egna vågmaskin och sa –Jag undrar var sladden ska sitta.

 

Som alla förstår så kan vi inte montera Björns alldeles egna vågmaskin då det skulle orsaka ett poolhaveri av större omfattning än man kan föreställa sig. Så om det är någon som önskar sig en vågmaskin så vet jag var det finns en. Den saknar dock några rör och en sladd.

 

Avslutningvis och undantagsvis: Det finns ändå rätt så många killar som rider och som uppskattar de äkta hästkrafterna trots att det saknas en sladd och en kontakt i bakänden. Det måste vara undantaget som bekräftar regeln.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards