Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2008

Det var rätt så ofta det luktade pyton i matan...

Av Ulrika Pernler - 13 augusti 2008 17:51

Hej! Idag hade jag fått ”Yvonnes After Eightkaka” på mailen. Hon hade sett efterlysningen! Nu ligger den på ”baksidan” under nyheter på www.uppsalaponnyklubb.se . Jag träffade en ridskolelev som hade sett sidan och genast kommit på ett recept på en kaka som hon tyckte skulle vara med. Så nu är det bara för alla som har dålig balans och tänker trilla av att springa till affären och handla in basvarorna för bak. För ni vet väl att man måste baka vid avfallning.

 

Hur som helst, med ”baksidan” på vår hemsida så behöver ni aldrig fundera vad ni ska baka. Samtliga recept där är prövade på ridkompisar och med beröm godkända.

 

Det kanske finns någon mer som sitter på ett oövervinneligt recept på någon god kaka. Då är det bara att skriva ner det. Den enda regeln är att kakan måste innehålla något mycket onyttigt.

 

Min absoluta favoritkaka är strösselkaka, vilket kanske inte är så speciellt spännande men himmelskt gott. Det är egentligen bara sockerkaka med massor av vaniljkräm inuti och så florsocker ovanpå. På sätt och vis kan man säga att jag är uppvuxen på strösselkaka eftersom jag gick på Vaksalaskolan under hela högstadiet.

 

Bredvid skolan och till vänster om matsalen låg och ligger fortfarande ett konditori. Vi brukade gå in i matsalens kapprum och sätta näsan i vädret. Luktade det gott så gick vi in, luktade det pyton så gick vi direkt till kondiset. Dom måste ha bakat uppsjöar av strösselkakor för det var rätt så ofta det luktade pyton i matan.

 

En halv strösselkaka kostade tio kronor och innehöll tillräckligt mycket socker för att man skulle hoppa runt som en galning hela lunchrasten och sen hålla sig vaken till kvart i fyra då skolan slutade. Gabbi gick också på Vaksalaskolan. Hon är således också uppvuxen på strösselkaka och kan intyga att det är sant.

 

En annan favorit i onyttigabakverkväg är mammas kanelbullar. De ska ätas nybakta och lite varma. Sånt vet alla bullfantaster. Fast när jag var yngre var jag mer intresserad av att äta själva degsnuttarna som blev över när mamma skar av kanterna på sina bullrullar.

 

Degsnuttarna bestod av deg och fyllning med massor av smör, kanel och strösocker. Mamma bakade alltid många bullar så det blev också många halvjästa kanter… Degsnuttarna jäste på bra i magen vilket i sin tur ledde till att man kände sig mätt i ungefär tre dagar efter ett bullbak.

 

Så en sista tanke för idag. Är det någon som kan motstå att äta sockerkakssmet? Jag skulle vilja påstå att sockerkaka inte är speciellt gott förutom om man får den precis nybakt. Smeten däremot kan man äta hur mycket som helst av. Jag är ganska säker på att det är så att man bakar sockerkaka bara för att ha en förevändning att få äta själva smeten.

Nån som inte håller med?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards