Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 21 augusti 2008

Av Ulrika Pernler - 21 augusti 2008 14:46

Hej! Idag skulle jag vilja avhandla ett lite känsligt ämne. Nämligen till vad folk döper sina stackars husdjur. Och i det här fallet inte vilket folk som helst utan de arbetskamrater som jag träffar dagligen.



Jag är inte helt oskyldig själv. Hemma har familjen en kanin som heter Stampe. Inte så värst flådigt kan man tycka. Men det är ändå ett namn som anknytning till filmens värld och dessutom är det ett barn som har döpt honom. Fast hade Stampe själv fått välja kanske han hellre hade hetat Errol Flynn, vad vet jag.



Ingen har väl glömt Annas guldfisk Sylvester (som egentligen var en slöjstjärt…)vilken tragiskt gick bort efter att Anna försökt introducera honom för några nya vänner. Fisken fick ju sitt namn efter att Anna ihärdigt tjatat om att få döpa någon av de nya hästarna i stallet till Sylvester.



Men vi stod på oss som tur var och istället var det en oskyldig liten fisk som råkade illa ut. Det är inte utan att man känner sig lite skyldig. Kanske gillade Sylvester sitt namn, så länge han var i livet. Eller om själv fått välja kanske han hellre hade hetat Regnbåge efter en lax som han kände. Inte vet jag.



I morse vid matbordet berättade Ida att hennes marsvin heter Åke. Jag blev helt tyst. Åke, skulle det vara ett marsvinsnamn. Kanske har Ida haft en jättesnäll mattemajje som hette Åke eller så kanske hon fick en mindre brand i hjärnstammen vid marsvinsdopet.



Åke är inget djurnamn och det står jag fast vid. Dessutom har Åke ett utpräglat ätproblem. Han sätter i sig hö i samma mängder som en ordinär B-ponny. Så det kan inte vara lätt att vara Idas marsvin. Hade Åke själv fått välja tror jag att han hade velat heta Tarzan åtminstone.



Karro är inte bättre hon. Hemma hos henne bor två marsvinshannar. Den ena heter naturligtvis Urban och den ena heter något ännu underligare som Greger eller något liknande. Ja jag minns inte riktigt. Men jag vet att båda marsvinen har stamtavla och är i skick att ställas ut på något marsvins-SM. Fast det går ju inte.



Tänk er själva när domarna går raden fram och läser i sina papper. Peek-a-boos Starlight, Rimzalabims Sockertopp, Solvikens Hårboll, Buttercup’s Grizzly och så till sist Urban och Greger. Hade marsvinen själva fått bestämma hade de nog velat heta Crockett and Tubbs efter polisserien Miami Vice.


Fram för lite tuffare namn i djurvärlden helt enkelt! Jag tycker djuren ska stå upp för sin rätt att heta något av värde!



Så till något lite mindre viktigt. Inatt anländer en ny stor häst till ridskolan. Han heter Replay och är en tioårig valack av halvblodstyp. Replay är 168 cm i mankhöjd och utbildad LB hoppning och LB dressyr. Hans pappa heter Wolfgang och hans morfar Ramiro Z. Jag sätter in en bild på honom här nedanför.


Replay får stå på isoleringen tillsammans med Pikachu de första veckorna så vi är säkra på att han inte har med sig någon bacill från resan upp. Sedan kommer han in i stallet och skolas in på vanligt vis i ridskoleverksamheten.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards