Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 12 september 2008

Av Ulrika Pernler - 12 september 2008 12:12

Hej! Idag har jag en osannolik smärta som strålar ut från mitt högra sittben. Det är nämligen så att jag bestämde mig för att vara lite extra duktig igår på träningen. Jag vet med mig att jag behöver flytta fram min högra höft och sänka mitt högra sittben.

 

Det kan tyckas som små detaljer och det är det också. Det är detaljerna som gör helheten. Jag ägnade timmen åt att enbart känna vad jag gjorde och idag känner jag resultat! Med tanke på hur ont det gör så är detta något jag måste fortsätta att ägna stor uppmärksamhet. Jag har bestämt mig för att ha ont minst sju dagar till. Det är ridning när det är som bäst!

 

Ronaldhino verkar dock inte få ont av att träna. Han spruttar runt i hagen som om han aldrig behövt vara trött i hela sitt liv. Men han är ju något yngre också.

 

En tänkvärd sak med ridning är att det blir som bäst när man går till sig själv. Bra ridning är fullständig koll på sin egen koordination, kroppskänsla och tajming. När man äntligen får styrsel på kroppen så kan hästen äntligen göra sitt bästa. Och det gör hästar gärna!

 

Igår pratade jag lite med en mamma till en av ridskolans elever och vi kom in på hur lätt det är att vi ryttare nästan direkt när vi satt oss i sadeln börjar påverka hästen negativt genom att dra i tyglarna och fixa och dona med ben och armar. Fördelen på ridskola är att instruktören står med sina hökögon och spejar över sin grupp. Men man hinner ju naturligtvis inte se allt.

 

Jag tror att det ofta handlar om att man vill nå ett snabbt resultat. Tyvärr är dåligt tålamod en ryttares värsta fiende. Snabba resultat ger inte någon långvarig effekt. Man får bara en ovillig och låst häst med en okänslig ryttare på ryggen.

 

Den bästa lösgjordheten når man genom att själv vara ”lösgjord i kropp och själ”. Det låter ju väldigt filosofiskt men är sant. Hästar känner direkt om deras ryttare är stressad, spänd eller osäker. Så för ett varaktigt resultat, låt oss vara lite mer ”filosofiska” i vår ridning. Lyssna dessutom ingående och tro på din instruktör. Det är bara du själv som kan ändra på dig.

 

När man får den där riktigt bra känslan i ridningen så vill man inte byta ut den mot något. När du äntligen har lyckats jobba med någon av dina svagheter så lovar jag att du kommer att välkomna smärtan!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards