Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 16 september 2008

Av Ulrika Pernler - 16 september 2008 14:12

Hej! Idag mitt på dagen var det full fart på hoppbanan. Gabbi hade instruktörsridning som alltid på tisdagar och hoppning stod på schemat. Instruktörerna rider både dressyr och hopplektioner på ridskolehästarna för att bibehålla och utveckla deras kunskaper.

 

På tisdagar och vissa fredagar är det Gabbi som håller i lektionerna och på torsdagar kommer Uffe. Flera av instruktörerna rider också i den ordinarie lektionsverksamheten på träningsnivå så det blir många tillfällen för våra hästar att få ridas igenom.

 

Idag var det en skojig blandning av hästar. Camilla red på Muskot som just nu går lektion cirka fem dagar i veckan och sedan rids av personal två till tre pass i veckan. Muskot har vuxit mycket och även utvecklats och mognat det sista halvåret. Han är en jättefin och klok unghäst. Anna red på Poppe som också fortfarande är tonåring men som den sista tiden verkligen mognat och hunnit växa i sina långa ben.

 

Lisa red sin egen unghäst Casir som hon bara hunnit ha någon månad än så länge. En positiv och vacker häst som är tänkt att bli hopphäst. Casir har redan hunnit tävla en hel del med fina resultat.

 

Emelie red på Monark, vilken som alltid gjorde sitt bästa och visade med hela kroppen hur kul han tycker det är att vara ute på hoppbanan. Ida red på Sammy som nu har hunnit vara ett  bra tag hos oss och landat i jobbet som ridskolehäst. Han såg stabil, lugn och stadig ut.

 

Så hade vi två ”jokrar” med i leken. Emilie red på Sorbits. När Sorbits får Emilie på ryggen vet han att det ska bli skoj. De två är verkligen ett radarpar och det gör Sorbits gott i både kropp och själ att få vara med på instruktörsridningarna ibland trots att han är nitton år.

 

Likadant är det med Calippo vilken Sandra red idag. Sandra och Calle kamperade i många år ihop under Sandras ponnytid. Calippo betedde sig som en unghäst däruppe på hoppbanan. Han hade inte en tanke på att han snart fyller tjugo. Man blir glad i hela kroppen när man ser gamlingarna ha skoj!

 

Så vill jag dela med mig av några tankar om TV. Jag vet inte vad ni tycker om att se på TV. Själv gillar jag CSI, Criminal Minds, House och andra Amerikanska serier som är spännande och underhållande utan att man behöver tänka så mycket själv.

 

Gamla serier som Miami Vice, Baretta och Baywatch tycker jag har blivit bleka både i handling och rent utseendemässigt. Men det finns en annan i min närmsta familj som gillar gamla 80-talsklassiker…Till och med Macahans…

 

Igår kväll kom jag hem strax efter nio på kvällen. Lektionerna var avslutade och hästarna utfodrade. Så det kändes skönt att få komma hem efter en lång dag, duscha, byta om och sedan slå sig ner framför TV:n och se på vad som helst… trodde jag.

 

”Tillbaka till Eden”, är det någon som såg den serien i sitt rätta decennium? Nä, jag tänkte väl det. Men Björn påstod att det minsann var en mycket populär serie när han såg den för första gången och han behövde absolut se den en gång till.

 

Jag tittade en minut och hann se de mest fasansfulla 80-talskreationer i rutan. Axelvaddar, mönstrade kavajer och cykelskor. För att inte tala om frisyrerna. På 80-talet var det ingen som hört talas om något ozonskikt. Hårspray användes utan restriktioner och i mängder. På filmen stod två personer högt uppe på en klippa i full storm. Kläderna var nära att trasas sönder av blåsten men inte ett hårstrå rörde sig i deras halvmeterhöga frisyrer.

 

-         Vad handlar den här serien egentligen om? Frågade jag Björn som var så uppslukad av serien att han inte hörde frågan den första gången.

-         Den där gubben, sa Björn och pekade på en solblekt kille med Lennart Svahn frisyr och dubbla axelvaddar, han slängde sin fru i Everglades (en oändlig sumpmark för den som inte vet) och en gladiator kom och åt upp henne…

-         En vad sa du? Frågade jag

-         Sa jag gladiator? sa Björn och tittade upp, snälla skriv inte det i bloggen. I alla fall så överlevde frun och plastikopererade sig och kom tillbaka för att hämnas.

-         Är det där hon? Frågade jag samtidigt som jag pekade på en tjej med permanentat hår, pannband och Susanne Lanefeldts gamla utstyrsel på sig.

-         Mmm, svarade Björn som än en gång sjunkit in i handlingen och inte släppte TV:n med blicken.

 

Jag tog upp en gammal tidning och bläddrade fram korsordssidan…

 

Så till slut ett mycket klokt citat som jag läste i en kvällstidning häromdagen.

”Om du blir tokig måste du se till att få betalt för det, annars låser de in dig”

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards