Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 10 oktober 2008

Det skulle vara kul om hästar hade en egen kyrka!

Av Ulrika Pernler - 10 oktober 2008 10:53

Hej! Igår kväll var Gabbi och jag på skattekurs. Det var inte riktigt så tråkigt som det låter, men nästan… I vilket fall så hade vi planerat att åka från Gabbi klockan 17.15 för att komma i god tid till kursen som började klockan 18.00

 

Vid 16.20 fick jag en sådan där konstig känsla i magen och var tvungen att titta en extra gång på kursinbjudan. Aaaah! Kursen började klockan 17.00 Jag satt oduschad och utsvulten framför datorn och Gabbi satt i ridkläder på jobbet. Jag lyfte snabbt på telefonluren och slog numret till kontoret.

 

-Jag är på väg, ylade Gabbi, vi ses hos mig så snart det går. Själv kutade jag in i badrummet och tog den kortaste duschen i världshistorien. Klockan 16.40 svängde vi in på macken för att köpa en middag bestående av kexchoklad och Coca Cola. Klockan 16.59 stegade vi in genom dörren på skatteverket och satte oss lugnt ned på den bakersta raden som om vi haft all tid i världen.

 

I kväll kommer vår veterinär Peter på besök för att kolla våra två ”vrickade” ponnyer Susi och Nero. Förhoppningsvis är de friska nu men vi räknar ändå med att de kommer att få vila ännu några veckor för säkerhets skull. Det är normalt förfarande efter en vrickning.

 

För några dagar sedan hade jag lite mailtrafik med en elev på ridskolan som ställde några

intressanta frågor om vad som händer med en häst efter att den har dött.


 ”Hej Ulrika! Pikachu har ju som sagt avlivats.  Jag började fundera på, begravs hästar? Det måste de göra. Men vart läggs dom? Och vad händer med kroppen? Tacksam för svar. Jag har tänkt på det här ett tag. men bara glömt bort & fråga.” 


De allra flesta hästar och även andra stora och små djur kremeras (bränns). För att få begrava ett djur måste man söka och betala för ett speciellt tillstånd från jordbruksverket. Det är inte många som begraver sina hästar. Men har man en egen bondgård och gott om mark så kan de ju hända att jordbruksverket tillåter en begravning.

 

De hästar som av någon anledning tas bort från ridskolan kremeras vid veterinärhögskolan i Uppsala. Inga av våra hästar används som livsmedel.

 

Det finns också ett sätt att ”återvinna” döda djur. Vissa bussar i Uppsala körs på biogas, biogas är ett sätt att utvinna drivmedel ur djur. Det kan låta otäckt men återvinning och kretslopp är bra för naturen!


 I nästa mail jag fick stod följande: ”Det skulle vara kul om typ hästar hade en egen kyrka, jag trodde det från början. Att dom begravdes på en kyrkogård, sen började jag inse. de är rätt stora djur & så.” 


Jag svarade med att man ju kan välja ut en egen plats att gå till om man vill. Det kan vara en skogsglänta eller i någon fin sommarhage. Eleven tyckte inte att det var riktigt samma sak som en kyrka och det har hon ju rätt i.


 Bra att hon vågade fråga i alla fall och hoppas ni är flera som fått svar på frågan om vad som händer med avlivade eller självdöda djur.


En sista påminnelse också! Imorgon lördagen den 11 oktober är det träff i cafeterian för alla som på ett eller annat sätt kan tänka sig att vara med vid våra tävlingsarrangemang. Välkomna mellan klockan 14- ca 16! Läs mer på hemsidan www.uppsalaponnyklubb.se 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards