Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 29 oktober 2008

Den första dagen på det nya livet

Av Ulrika Pernler - 29 oktober 2008 18:30

Hej! Dagens blogg blir lite barnförbjuden. Ni som är blödiga eller känsliga på annat sätt bör också tänka er för innan ni läser vidare.

 

Det är nämligen så att kaninen Stampe har haft ett litet luktproblem en tid. Inte så att han har haft problem med att sniffa utan han har själv varit doftproblemet.

 

Som tur är finns det ett enkelt sätt att avhjälpa dålig odör hos hankaniner. Man får helt enkelt kastrera dem. Om man vill skriva det lite snällare kan man säga att man kapar klockspelet eller knäcker nötterna.

 

Jag har sedan länge en skicklig veterinär som rider varje måndag på ridskolan. Hon lovade att ta sig an problemet och idag var det så dags.

 

Hon sa särskilt åt mig att komma ensam eller åtminstone inte i sällskap av någon med manligt kön. Ja, förutom patienten då. Med tanke på att jag vet hur ”män” reagerar på blod och operationer överhuvudtaget (Rasmus svimmade ju tre gånger när han tog ut en metkrok ur fingret i somras) så förstod jag vad hon menade.

 

Som jag fått lära mig av mina föräldrar så är det alltid viktigt att ha rena underkläder i den händelse man skulle behöva åka till sjukhuset. Stampe var inget undantag trots att han aldrig bär underkläder. Han fick ta ett litet bad baktill inför kvällens kommanden och jag fönade honom också så han var riktigt fluffig och snygg.

 

Klockan tio i fem lastade jag in Stampe och hans lilla korg som var klädd med en mjuk handduk för lite komfort på vägen. –Mamma, lova att han inte dör, sa min yngste son. Jag lovade och kände samtidigt ett litet sting i hjärtat för den skull att det skulle gå åt skogen…

 

Stampe hade som vanligt ingen lust att sitta i någon korg utan hoppade ur och satt sig på förarsätet i mitt knä. Så åkte vi den dryga kilometern till veterinärens klinik som ligger på bakgården där hon bor.

 

Stampe fick sin spruta och somnade fint i sin korg. Efter tio minuter kunde vi lyfta upp honom på bordet och påbörja operationen. Jag tog själv på mig rollen som assistent och höll koll på att han låg bra och andades, vilket han gjorde så klart! Ni som känner mig vet alla att jag är hemskt fascinerad av operationer och sånt både på TV och i verkligheten.

 

Veterinären gjorde ett snyggt litet hål och efter en stunds pillande hittade hon det hon skulle. Sedan gjorde hon ett likadant hål på andra sidan och letade upp den andra biten som skulle plockas ut. Det såg ut ungefär som den där biten man skär bort på en fläskfilé så det var ju inte mycket att ha, tänkte jag.

 

Stampe låg still hela tiden med blicken i fjärran och drömde förmodligen om morötter eller blomkål vilket är hans favoritgrönsaker.

 

Det hela tog bara en liten stund och sedan fick vi åka hem igen. Stampe var ju dock lite trött och fick sova av sig på en handduk i buren. Barnen och jag tog en ”before-” och en ”afterbild” med kameran vilka vi också lägger ut här på bloggen.

 

Jag tycker nog man kan ana att han redan börjat dofta bättre eller så inbillar jag mig bara…Hoppas det så han snart kan sitta i soffan och titta på TV som han gillar!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards