Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg under oktober 2008

Av Ulrika Pernler - 3 oktober 2008 14:20

Hej igen! På förmiddagen prisade jag ju regnet som kommit och blött upp banorna inför helgens tävlingar. Nu skulle jag vilja prisa regnet igen för att det gjorde en inbjudande vattenpöl mitt på hoppbanan.


Om man rider på en jättestor bana och det finns en vattenpöl någonstans på denna bana så är det tvärsäkert att om man skulle råka trilla av så ramlar man i pölen. Det hände idag!


Nu till utmaningen: Ni får gissa vem som trillade i pölen! Jag ska lämna några ledtrådar så det blir lättare för er att gissa.


Ledtråd 1: Personen som trillade i den jätteblöta pölen är en av våra instruktörer.


Ledtråd 2: Personen som trillade i den jätteblöta pölen heter samma namn som en flitig blomma.


Ledtråd 3: Personen som trillade i den jätteblöta pölen har en pojkvän som heter som en känd serietidningsanka.


Ledtråd 4: Personen som trillade i den jätteblöta pölen hade lektioner på fredagar mellan 16.30 och 18.30 förra terminen.


Ledtråd 5: Personen som trillade i den jätteblöta pölen har två hästar i stallet. Den ena heter Maritist och den andra heter Casir Feeling.


Nu vill jag inte säga mer för då blir det lite för lätt. Börja gissa och lycka till!


Hoppas den hemliga personen har en jättestor tvättmaskin hemma att  tvätta sina jätteleriga kläder i efter vurpan i den jättestora pölen!



Av Ulrika Pernler - 3 oktober 2008 11:34

Hej! Några dagars regnande har blött upp banorna rejält vilket faktiskt inte är så dumt. Däremot så hoppas vi på vackert väder över helgen eftersom vi arrangerar hopptävlingar på söndag. Förhoppningen är ju att kunna vara utomhus.


Kom gärna och titta när våra ponnyekipage rider omgång 2 i division 2. För er som vill vara med och hjälpa till finns det fortfarande listor uppsatta i stallet där ni kan skriva upp er.


Igår fick vi hem en ny häst, Utopie, som vi ska ha på prov ett tag. Du ser honom på bild här ovanför. Han har redan gjort klart sin karantän och står därför i stora stallet. Om han fungerar så kommer vi att behålla honom, men det får framtiden utvisa.


Utopie är en 7-årig valack på dryga 165 centimeter i mankhöjd. Hans pappa heter Rupie Star och morfar Burgraaf. För att inte bryta en vana så är han brun med stjärn...


Regnet har också medfört visst påslag av lera på hästarna... Kom gärna i tid så du hinner göra din häst fin innan lektionen. Kom ihåg att vi inte borstar leriga hästar inomhus då det ger dålig stalluft och i sin tur kan ge hästarna problem med luftvägarna.


Med tillstånd från instruktör eller stallvärdinna kan man få ta ut hästen i träns och borsta av den utomhus. Det krävs då att man har rätt ålder, vana och medhjälpare.


Nu hinner jag inte skriva mer då jag måste öva vidare på hamsterspelet. Carina har skjutit iväg en hamster i över 380 feet så mitt rekord är i fara.


Någon undrade vad man ska ha skateboarden till. För att kunna använda den krävs det att man gör en mycket snygg inflygning och landar i linje med marken. Det är nästan omöjligt, men kämpa på! Jag vill tipsa om att använda de gröna bollarna, raketerna samt brädorna med fjäder under för en riktigt lyckad färd!


Så var det någon som undrade över bilden på Skumbananen, där han har  vingar och gloria. Jodå, det är en äkta bild av hans himlafärd, inga  bildmontage på den här bloggen inte!


Ha det bra!

Av Ulrika Pernler - 2 oktober 2008 15:19

Hej! igår fick jag ett mail från Skumbananens mormor. Så här började det: ...Annas lilla Skumbanan har varit väldigt törstig en tid...


Jag läste mailet och det visade sig att lilla Skumbananen, eller Bobster som han själv helre ville bli kallad, hade fått en obotlig sjukdom. Så efter ett besök hos veterinären fick lilla Bobster fara till himlen.


...Nu får han väl dra en repa med Pikachu istället för att kuta runt i hjulet, avslutade mormor mailet. Tjosan tänkte jag medan jag såg framför mig hur Bobster försökte hålla jämna steg med hästarna däruppe i Trapalanda.


Nä, jag tror nog att hamstararna har sin egen himmel full utav gurka, genomskinliga plaströr att springa i  och hamsterhjul i alla de utföranden. Som ett tivoli ungefär. Där kan hamstrarna kuta runt både dag och natt medan neonljusen blinkar. När de blir trötta på att springa runt, runt i hjulet så tar de en bit gurka istället.


Det var väl för tur att vi avslutade omröstningen i tid, tänkte jag. Ibland går man på magkänslan. Jag tror nog Skumbananen var mäkta stolt över utmärkelsen sina sista dagar i detta livet.


Jag har skrivit en alldeles egen dikt till honom:


Annas lilla Skumbanan

Blev aldrig så värst levnadsvan

Sjuk och trött blev han en dag

Från superman till supersvag

Ingen gurka, inget hjul

Inget sandbad, inget kul

Så Bobster tog sitt pick och pack

och upp till himlen stack


Nu får ni gå in på http://www.hamsterpaj.net/onlinespel/osorterat/flight_of_the_hamsters.html

och spela hamsterspelet till Bobsters minne!


Jag vill bara göra er uppmärksamma på att jag har lyckats få ihop 426 poäng på en enda hamsteruppskjutning! Eftersom jag räknade med att inte bli trodd så tog jag ett kort av resultatet. Det ser ni här ovan!


Här nedan finns också en trevlig melodi som ni kan lyssna på när ni tänker på Silverdalens Skumbanan.


Av Ulrika Pernler - 1 oktober 2008 14:54

Hej! Det fortsätter att ramla in djurnamn. Om än i lite lugnare takt än förut. Josefin vill gärna anmäla sina kaniner Bosse och Bettan till samlingen. Jag undrar om detta är de riktiga namnen på hennes kaniner eller om det bara är deras smeknamn. Det har ju lite av smeksnamnsklang, Bosse och Bettan… Kanske heter kaninerna Bo-Henrik och Elisabeth. Vem vet.


 Hur många av er har ännu inte provat att spela ”Flight of the hamsters” vilket jag föreslog för ett par dagar sedan? Jag vill bara uppdatera mitt rekord som nu ligger lite över trehundrapoäng. Efter mycket kämpande förstås!  


Björn fick naturligtvis nys om spelet och måste tvunget pröva. Jag blev genast lite sur eftersom jag vet att Björn är begåvad med en stor portion tur i allt han gör. 


Det hela gick exakt som väntat! Björn startade hamsterhjulen med ett första klick på musen. Hamstern drog ner brillorna och hoppade upp i luften. I precis rätt sekund (vem hade väntat sig något annat) så dammade Björn till hamstern i baken med kudden genom sitt andra klick på musen.  


Hamstern flög i en snygg båge och Björn klickade några gånger till på musen varvid hamstern paddlade snyggt med tassarna i luften. På väg genom skyn så prickade han en raket, en hamsterboll och en skateboard.


Luftfärden ville aldrig ta slut och jag stod i bakgrunden och bannade mig själv för att han fått nys om detta. Aldrig får man vara bäst på något! 


Björns hamster fortsatte sin luftfärd och jag hade hunnit gå och koka kaffe utan problem och hunnit tillbaka innan den landat. Nu dricker jag inte kaffe, så jag stod kvar och svor i det tysta. 


Så äntligen började hamsterfärden gå mot sitt slut och marken närmade sig. Hamstern landade snyggt på fötter och höll strax därefter upp en skylt med siffrorna 211 på. Jag gnuggade mig i ögonen. Var detta möjligt? Vad hade jag väntat mig… 


Björn hade fyra hamstarar kvar innan slutresultat och jag klarade inte av att stå kvar och se honom krossa mitt rekord vilket jag slitit för med blod, svett och tårar. 


Nu har jag bestämt så här: Björn får under inga omständigheter vara med i min hamsterutmaning. Han får gå med i Alexander Lucas föreningen istället!


Men ni andra som vill utmana mig i Flight of the hamsters, ni får börja öva nu. Meddela mig gärna era (sorgliga) resultat. 


Prova själv på: http://www.hamsterpaj.net/onlinespel/osorterat/flight_of_the_hamsters.html

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards