Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 8 januari 2009

Av Ulrika Pernler - 8 januari 2009 16:45

Hej! I morse när jag laddade hem mailen så hände något som fick mig att börja tvivla på min identitet. Dear Mr Ulrika Pernler… började ett mail.  

 

Mr, det är en titel som jag aldrig tidigare haft. Fast en gång var jag med min familj i Göteborg på sommarsemester. Jag bestämde mig för att jag ville klippa håret och gick in på en frisersalong där man hade ”drop-in-klippning”.

 

När mitt nummer plingade upp i så mottogs jag av en frisör som nog utövat yrket sedan första världskriget. Mina farhågor besannades då han tog fram rakapparaten och på några minuter klippte en tremillimetersstubb över hela skallen trots mina protester.

 

En vecka senare började skolan och vid den första lektionen upprop tittade läraren ut över klassen. Hans blick stannade på mig och han sa: - Och vad heter den nya pojken i hörnet då?

 

Nuförtiden verkar man dock kunna se ut hur som helst i håret. Det kan vara kort, långt, platt, luftigt eller inte finnas alls. Det är skönt tycker jag. Speciellt när man har en sådan där dag som man förr i tiden skulle ha kallat en ”bad hair day”. Idag är det den frisyren man längtar mest efter.

 

Här om dagen tog jag med min yngsta son till frisören eftersom han kommit på att han ville klippa sig. Bäst att passa på tänkte jag och tog en nummerlapp. Så blev det vår tur. Jag stod bredvid när frisörskan) som var betydligt yngre än den där gubben som klippte mig i Göteborg) tog upp kammen och med stor möda började försöka reda ut den härva av dreadlocks som alltid blir i barns bakhuvud.

 

- Ja, det där är en av anledningarna att man går till frisören då och då, sa jag, ja så att dreddsen försvinner alltså. Jag fick inget svar och vände blicken mot frisörskan som jag inte tittat närmare på innan mitt uttalande. Snacka om dreadlocks… Hennes huvud såg ut som ett fågelbo. Den frisyren måste hon ha sovit länge på. Jag nickade imponerande och sa inget mer.

 

Man bör vara försiktig i sina uttalanden. Det vet jag eftersom jag då och då råkar prata innan jag tänker. Den där fadäsen på apoteket för några år sedan är fortfarande den värsta ändå.

 

Jag stod och läste på de små foldrarna som satt i ett ställ på väggen. Magbesvär, fotvårtor, huvudvärk, ont i nacken…

-Lite ont i nacken, det har väl alla! Sa jag redigt högt och i samma sekund fick jag en armbåge i sidan från Gabbi som stod bredvid.

Jag vände mig om och fick syn på en gubbe som stod precis bakom med en sådan där megastor järnställning på skallen med stödben som räckte ner över axlarna. Ur pannan stack flera långa skruvar ut…

 

Tänk först och tala sen…

 

Björn har en kamrat som äger en fiskeaffär. En dag kom det in en kund i butiken för att titta på metspön. Han hade ena armen i en mitella. Efter en stund kom han fram till disken och Björns kamrat som ville köra någon öppningsreplik sa:

-Ja du, den där armen blir det inte mycket fiskat med! I samma sekund som han sagt det sista ordet så han att en plasthand sticka ut ur mitellan.

 

Tänk först och tala sen… Tänk på det!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards