Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg under januari 2009

Av Ulrika Pernler - 1 januari 2009 10:43

Hej! Så vaknade vi år 2009 vilket känns helt absurt eftersom det nyss var 1975. Det året ska jag börja skolan, vi mimar till ABBA, Anders Gärderud tar världsrekord i 3000 m och Carl Bertil Jonssons Julafton sänds för första gången på TV. Uppsala Ponnyklubb har funnits i fyra år men jag har ingen aning om att jag kommer att vara en inbiten hästtjej inom några år.

 

Alldeles nyss var det också 1982. Kylan i januari lamslår Sverige, Michael Jackson släpper albumet Thriller, mul- och klövsjukan härjar i Danmark och jag ska fylla fjorton år. Jag hänger i stallet vid Eke hela dagarna och Sirro (f.1971) är min sköthäst.

 

År 1991. Vi lyssnar på Nirvana, bingolotto börjar sändas i TV, det nya myntet tio-kronan släpps och CD-spelaren är årets julklapp i sverige. Det året fyllde jag 23 år. UPK håller till i den fyra år gamla anläggningen vid Lunda i Jälla. Jag har min häst Picador (f.1984) i stallet i Bergsbrunna men snart kommer vi att flytta till ridskolan.

 

Firade vi inte just millennieskiftet? År 2000. Datorvärlden förutspår en världsomfattande datorkrasch när systemen ska gå över till år 2000. Men den uteblir. Öresundsbron invigs, Playstation 2 lanseras Och Svenskan Elisabeth Hesselblad saligförklaras av påven, det ni! Jag har hunnit bli 32 år och har två barn, Volvo och villa. Den Svenska drömmen!

Ridanläggningen vid Jälla har funnits i tretton år. Femtio hästar står i stallet och verksamheten är stabil.

 

Så vaknar jag nu på morgonen och inser att det är år 2009. Ett helt år senare än igår… Ingen vet ännu vad år 2009 kommer att innehålla.

 

Men jag vet att jag inte längre mimar till ABBA- jag sjunger högt istället.

 

Jag har tröttnat på Carl Bertil Jonssons julafton men jag ser på den ändå- för det har jag alltid gjort!

 

Michael Jackson är inte längre lika stor och jag har ingen aning om hur det ligger till med mul- och klövsjukan.

 

Det var länge sedan jag klappade Sirro. Han föddes för 38 år sedan och finns inte mer. Men Picador däremot finns fortfarande. Han fyller tjugofem år i år och bör firas med något alldeles extra!

 

Datorn har krashat åtskilliga gånger sedan år 2000…

 

På UPK är livet sig likt. Hästarna ville som vanligt ha sitt käk klockan 06.15 i morse. När de hade ätit upp gick de lugnt och fint ut i hagen precis som de alltid gör.

 

Gott Nytt År!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards