Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 6 februari 2009

Av Ulrika Pernler - 6 februari 2009 18:04

Hej! Allteftersom man lär sig mer om hästar så tar man också mer hänsyn till hästarnas olika förutsättningar att utföra det man ber om. Idag är det lika självklart för mig att alla hästar är olika och därmed också har olika förmåga att prestera vid arbete som det är att inte alla människor kan spela piano, måla tavlor eller bli gymnaster men de kan ändå vara underbara människor.

 

Varje häst är en unik individ och jag brukar förklara att det som är lätt för en häst att utföra kan vara en jätteprestation för en annan. Ändå är det oftast den första hästen som får det mesta berömmet trots att den andra kanske fått kämpa desto mer utan att ens nå ända fram.

 

Det är också därför jag brukar säga att det finns en häst för varje människa. Med det menar jag att man måste vara rättvis mot sin häst när man ställer krav. Vill man ha en tävlingshäst så måste man ha en häst med förutsättningar att kunna tävla på den nivå man siktar mot. I annat fall blir de krav man ställer orealistiska eller orättvisa mot hästen och träningen kommer att bli en pina istället för en utmaning för hästen.

 

Innan jag hade lärt mig att se var varje häst hade sin gräns så hände det att jag försökte tänja hästen över den gränsen. Vi gjorde faktiskt en dum sak en gång. Ridskolan hade ett par riktigt satta fjordhästar av brukstyp i verksamheten. De hade en imponerande omkrets kring både halsar och magar och var lunga och snälla fast inte särskilt benägna att utföra något som var arbetsamt.

 

Så under en instruktörsridning bestämde vi oss för att spänna in en av fjordingarna med en snodd för att han skulle förstå hur vi önskade att han skulle arbeta. Precis när vi spände fast det andra spännet så fick han panik och kastade sig fullständigt blockerad bakåt igenom ridhuset. Han frustade och flåsade och det tog inte många sekunder förrän vi förstod att det inte var mycket luft som kunde passera genom halsen i det tillstånd av böj som snodden tvingat honom till.

 

Med gemensamma krafter lyckades vi fånga in honom och släppa efter på snodden. Han drog ett djupt andetag och sänkte sedan huvudet och gav oss en tacksam blick. Den händelsen lärde vi oss mycket av!

 

Med åren har jag lärt mig att det finns en ändamålsenlig form för varje häst. Den kan se vida olika ut beroende på hästens förutsättningar. I det begreppet ligger hästens typ (hur den är byggd), temperament, och utbildningsståndpunkt. Ryttarens kunskaper och inte minst känsla är ju också en väldigt viktig del i det hela.

 

Därför försöker jag alltid föra fram till mina elever hur olika alla hästar är och hur man kan uppskatta varje häst för vem den är och vad den har att lära ut. På så vis finns det för mig inga hästar som är ”dåliga”, ”tråkiga” eller ”dumma”. Att säga så skulle bara vara att visa sin okunskap.

 

En sak är jag säker på; Man ska aldrig tvinga sin häst! När en häst anser att den inte kan utföra det man ber om så har den alltid en poäng i det. Det finns inget bättre än känslan att ha hästen med sig i arbetet. Det är den känslan som jag letar efter i varje ridpass och utmaningen är att bemöta hästen och ge den rätt hjälp så att den tycker arbetet är roligt.

 

Den känslan vill jag att ni alla ska ha som mål när ni rider.

Ps. På lördag börjar melodifestivalen. Har ännu inte bestämt mig för vilken låt jag ska plåga er med i år. Den som väntar får se...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards