Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 4 mars 2009

Av Ulrika Pernler - 4 mars 2009 15:13

Hej! Har ni tänkt på hur många olika grenar det finns att delta i om man vill tävla med sin häst? Själv har jag alltid hållit mig till några av de vanligaste grenarna, hoppning och dressyr.


På 80-talet gjorde jag dock en liten avstickare till Strömsholm för att utbilda mig till voltigeledare då det gjordes en stor drive för voltige under den tiden. Jag har aldrig skrattat så mycket som jag gjorde under den kursen. Huvuddelen av oss deltagare saknade fullständigt talang för  denna gren.  Sporten finns kvar med många duktiga och talangfulla utövare än i dag men min voltige-era rann tidigt ut i sanden. Man kan inte passa för allt...Dessutom tror jag de flesta är glada att slippa se mig i tights.


Några andra grenar är Trav, Westernridning och Tornerspel. Vissa utövningsformer kräver en speciell ras på hästen medan andra kan utövas av alla möjliga olika hästar och folk.


För de som är extra modiga och gillar fart finns grenar som fälttävlan och galopp. Jag har hört att en galopphäst i full action kan ha en språnglängd på ungefär åtta meter i ett enda galoppsprång! Jämför det med de tremeterssprång vi söndagsryttare är vana att rida på.


För att våga sig upp på ryggen på en galopphäst och rida ett löp krävs det nog en rejäl dos med mod. Man får inte heller vara så gammal att man har kommit på att det gör ont att ramla av. Den tanken brukar slå en någonstans i 25-årsåldern.


Om man ändå har drömmar om att rida galopplöp så kan man ju alltid börja med att göra som dem i videon här nedanför. Fast det ser ut att göra lite ont trots allt...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards