Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 10 mars 2009

Av Ulrika Pernler - 10 mars 2009 12:21

Hej! Jag är mitt uppe i födelsenummer, fyra sista siffror och lokala aktivitetsstöd. Det är jag för det mesta nu för tiden tycker jag.

 

Det hela började efter att man skulle effektivisera redovisningssättet för lokstöden. Efter att ha suttit i över femton år och ritat tusentals små streck för hand på ett papper med en hel väldans massa rutor så blev det nytt redovisningsförfarande och allt skulle matas in i datorn.

 

Gabbi och jag fick gå på kurs…

 

På den kursen var det folk från alla möjliga olika föreningar. Syföreningen på tio medlemmar var där och förfasade sig högljutt över att de inte ägde någon dator. Men garn och sytillbehör det hade de så att det räckte och blev över.  Scoutföreningen var också där och förfasade sig över att det var så svårt att hitta någon kontakt till datorn när man var ute på hajk i skogen. Det var höga diskussioner i lokalen den kvällen.

 

Vi var också där som sagt och kom hem med vetskapen om att vi skulle få lägga in alla våra listor i datorn vilket i och för sig inte var så dumt och man förstod ju att det skulle bli mer enhetligt och överskådligt för dem som skulle sitta och räkna samman alla föreningars lokstödsstreck.

 

Jag satte mig vid datorn och började jobba. Det tog inte lång stund förrän jag gick på det första grundet. Födelsenumren i vårt medlemsregistersprogram var inskrivna utan små streck mellan år, datum och dag… Det nya programmet sade blankt nej! Det där funkar inte. Ett födelsenummer är bara ett födelsenummer med de små strecken på rätt plats!

 

Så jag satte mig och klickade in små streck… Två streck i varje födelsenummer… Över sexhundra medlemmar…  Blä!

 

Lite i efterhand beklagade jag mig för Marianne som enligt mig är expert på programmet Excel vilket medlemsfilen låg i. Hon berättade förstås att det fanns långt enklare vägar för att sätta dit och ta bort små streck. Jodå, det kunde jag ju ha anat. Men strecken var satta och jag jobbade i det nya programmet under året.

 

Så kom 2009…

 

Nytt år och naturligtvis kom det nya regler! Nu ville man ha in de fyra sista siffrorna i alla ridsportföreningars register.

 

Vi började samla på nummer! Väldigt många siffror blev det. Sedan skrev vi in alla de nya siffrorna vi samlat in i vårt gamla medlemsregister.

 

Jag sparade registret i en Excelfil (det programmet gör mig livrädd!). Så var det åter dags för mig att lägga in medlemsregistret i den nya databasen, med fyra sista siffrorna och allt.

 

Då vart det stopp! Ånej, inga streck mellan siffrorna tack! Allt i en enda lång rad såklart!

Men nu hade jag ett trumfkort i bakfickan. Nämligen den hemmagjorda manual som Excelproffset Mariann snickrat ihop åt mig. Med bilder och allt så att till och med en Anti-Excell-person som jag skulle förstå.

 

Mycket snygg manual Marianne!

Jag följde manualen och satte muspekaren i högra hörnet, väntade på krysset och så vidare. Det såg riktigt bra ut.

 

Tills jag gjorde det sista trycket… Det var då siffrorna förvandlades till X,Z,5,3,B… Det såg ut som allt annat än födelsenummer och jag anade att databasen skulle smälla av om jag försökte lägga in dom där siffrorna och bokstäverna som låg i min Excellfil.

 

Men Marianne, jag tror fortfarande du är ett proffs och jag är en Excell-förlorare.

 

Jag satte mig vid datorn, gick in i medlemsregistret och började sudda streck på det gamla goda sättet, med ”suddknappen” på tangentbordet… Det tog två timmar och sedan var strecken borta.

 

Jag sparade mitt nya, streckfria medlemsregister i datorn i en Excellfil förstås.

 

Det är där jag är nu. Medlemsfilen ligger på skrivbordet och jag ska gå in i den nya databasen och lägga in registret. Men jag vet inte om jag törs…

 

Det är som med trisslotter, vet ni. Så länge lotten ligger oskrapad i fickan så kan det vara en vinstlott…

 

Just nu stålsätter jag mig! Vi hörs.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards