Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 20 mars 2009

Av Ulrika Pernler - 20 mars 2009 14:57

Hej! Nu håras det! Man undrar ju vart det ska sluta. Blir det egentligen någonting kvar av ens häst när den har hårat klart?


När man rider så kan man nästan se hur hästarna omges av ett hårmoln. Det ser ut som om kavaleriet är i antågande precis som i de gamla spännande svartvita cowboyfilmerna som jag såg på loven när jag var liten.


Igår tror jag att jag råkade inhalera en alldeles för stor dos hästhår när jag höll lektion. Jag blev hemskt trög i huvudet och hade en sån där känsla av att huvudet far fyllt med bomull. Men med tanke på omständigheterna så var det förstås hästhår.


Det är den här årstiden det börjar närma sig ett svar på frågan; hur mycket häst har jag egentligen och hur mycket är hår? För att få ett svar så kan man blöta ner hästen och få en förhandsaning om slutresultatet.


Det här är inte något specifikt för just hästar med vinterpäls.

Samma metod kan man använda på långhåriga marsvin, pudlar och myskoxar. Man blir förvånad över hur mycket som egentligen består av päls och luft och hur lite som är själva djuret.


Vad gör man då med allt hästhår. Jag har ingen aning...


En grej kom jag på;

Tröjor stickade i mohair kan man betala dyrt för. Man kan också ta på sig en billig tröja av valfri sort. Bege sig till stallet. Gå in till en häst i passande färg och klappa den några gånger på ryggen. Vips så är man rustad för festen.

Kolla bara så att du inte  ska träffa någon med allergi. Det är inte så populärt...


Kanske finns det någon som har fler idéer om vad man kan göra med hästhår. Hör av er i så fall!


Dagens barnprogram. Jag vet att ni har väntat på det! Vilse i pannkakan!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards