Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 23 mars 2009

Av Ulrika Pernler - 23 mars 2009 13:31

Hej! På ridskolan på UPK finns idag runt fyrtio ridskolehästar. Då de flesta hästarna har två skötare var så förstår ni att det blir många skötare som alla tar hand om sina hästar på bästa sätt.

 

När jag var yngre så red jag på Eke Ponnystall som var en privat driven ridskola knuten till Uppsala Ponnyklubb. Ridskolan drevs redan då på ett mycket bra sätt vad det gäller skötarsystem och ridskoleverksamhet. Faktiskt så bra att många av de system som vi använder idag påminner om dem som användes då.

 

Systemen med skötarridningar, de många klubbtävlingarna (12 stycken per år), nivån på klubbtävlingarna och möjligheten att bli träningselev och åka ut på ”riktiga” tävlingar med lånad häst är bara några av de sakerna som kännetecknar Uppsala ponnyklubb.

 

Jag började som ridskoleelev på Eke en gång i veckan. Sedan blev jag skötare. Min sköthäst hette Sirro och var en New Forestponny född 1971. Jag blev träningselev och började tävla, först i hoppning men så småningom alltmer i dressyr. Med Arino, född 1972 red jag upp till division 1 och med Victor, född 1970 red jag i elitallsvenskan.  Men jag höll såklart fast vid Sirro som min sköthäst under hela den här tiden.

 

Naturligtvis drömde jag om en egen häst. Genom att jobba i stallet på helgerna kunde jag så småningom hyra Victor fyra dagar i veckan. Jag lade hela lönen på att betala hästhyran. Två av dagarna red jag på lektion och de andra två dagarna red jag själv.

 

Det året jag fyllde 18 så sa pappa och mamma att jag fick köpa en egen häst om jag skaffade fast jobb direkt när jag gått ut skolan.

 

Naturligtvis skaffade jag ett jobb! På så vis fick jag råd att betala stallhyran, hovlagaren och alla andra hästutgifter man får som hästägare. I augusti det året så köpte jag min första alldeles egna häst Picador som var ett två-årigt halvblod och som fortfarande lever. I år är han 25 år!

 

Efter den dagen har jag aldrig varit ”hästlös”

 

Idag tycker jag det är så roligt att vi har så fina möjligheter att låta våra elever utvecklas på suveräna hästar. Att vi har utrymme att låta dem komma ut på tävlingar med ridskolehästarna vilket inte är någon självklarhet. Till sist är det en del av eleverna som köper egna hästar och kliver in i hästägarvälden. Det måste ju vara något av ett mål för oss instruktörer.


Kommer ni ihåg sagorna av Slas?

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards