Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 28 mars 2009

En trög dag...

Av Ulrika Pernler - 28 mars 2009 18:11

Hej och hå! Ibland känns det trögare än annars. Idag har det varit en sån där grå dag när man har känt sig trög i hela kroppen. I alla fall jag!


Jag skulle vilja påstå att det är precis likadant för hästar. De har i allra högsta grad också olika dagar. Ibland spritter det i kroppen och allt känns lätt. En annan dag vill de vända huvudet in i boxhörnet och vara ifred.


Under några veckor nu har hästarna släppt massor av hår. Det är dags att klä sig i den nya, tunnare och fina sommarpälsen. Att släppa loss alla de där tusentals hårstråna som gjort sitt över vintern kan vara riktigt jobbigt för en häst. Det blir en hormonomställning i kroppen som kan göra hästarna trötta, griniga, ömma och inte alltför villiga att arbeta.


Många av hästarna har redan tappat det mesta av de långa håren och börjar nu anta sin sommarskepnad. De bruna hästarna blir ofta ljusare runt mulen och under magen. En del hästar tycks helt byta färg.


Det är tur att man inte är häst och ska tappa en massa hår. Själv kan jag bara gå till närmaste klädbutik och välja ut en ny och tunnare jacka. Vips så är jag klar för våren!


I morgon är det blåbär- och lingontävling. Kom ihåg att läsa igenom reglerna på hemsidan www.uppsalaponnyklubb.se under tävling.

Det är väldigt många som ska vara med och rida och det är viktigt att alla följer de regler som finns så att det blir lugnt i stallet för hästarna och så att allt flyter på i ridhuset.


Lycka Till!

 
 
Ingen bild

Haha du vet vem jag e va?

29 mars 2009 20:10

närt ska du avslöja det rätta svaret i omröstningen? vill veta!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards