Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 21 april 2009

Av Ulrika Pernler - 21 april 2009 15:32

Hej! Frost, det var frost inatt. Det kändes i luften igår kväll när vi hade lektionerna ute. Men hästarna gillade den friska luften och var extra pigga men som vanligt snälla. Jag hade krängt på mig vinterjackan och fleecevantarna och klarade mig riktigt bra.

 

Det är härligt med vår i alla dess former. Häromdagen var ponnyerna faktiskt så pigga att de smet ur hagen och tog sig ett varv på ridvägarna. Det började med att någon av dem sprängde tråden vid utsläppet och sedan galopperade de snyggt på rad uppåt skogsbrynet. Fast några tyckte det verkade jobbigt att springa så tätt på frukosten så de stannade i hagen.

 

De som smitit galopperade rutinerat på rad såsom ridskolehästar gör längs den uppgrusade ridvägen. De knaggliga stigarna i skogen med rötter och stenar var de inte intresserade av. Efter att galopprundan avslutats sprang de snällt in i den fålla som personalen satt upp genom att stänga av mellan hagarna. Så fick de liksom börja om från stallet igen med att springa ut i hagen. Efter en stund var allt precis som vanligt igen.

 

Mindre välordnat var det på den tiden jag hade Picador uppstallad i närheten av där jag bodde då. I det stallet öppnade man bara boxdörrarna när hästarna ätit sin frukost och så fick de springa ut i hagen. När det var dags för insläpp gjorde man likadant. Öppnade grinden och lät hästarna springa in själva till krubban och eftermiddagshagen.

 

Det fungerade- nästan- jämt.

 

Det vill säga tills Picador flyttade in i stallet. Picador var ju inte ett dugg intresserad av att springa till sin hage eller hem till boxen heller för den delen. Livet var ju äventyret! För kort för att slösas bort på rutiner.

 

Stallägaren försökte släppa honom ett antal gånger och det slutade alltid med att vi fick baxa ut honom ur fårhuset, vagnslidret eller ner från gödselstacken. Ganska snart gick man på min linje att använda grimma och grimskaft vid utsläpp. Det var jag tacksam för.

 

Den där rutinen med lösa hästar på stallplanen mellan stall och hagar var aldrig någon höjdare tycker jag. När man släpper hästar direkt ur boxen får de ofta vanan att tränga sig ut så fort någon öppnar dörren och det är lätt att komma i kläm och kan sluta med att någon skadar sig.

 

Hästar mår bäst av att ledas i grimma och grimskaft och följa den som leder.


 Allt är möjligt!

I fredags pratade mina elever om den där videon på Youtube med Susan Boyle, Englands senaste ”stjärnskott” från serien Britains most talented.  Jag hade faktiskt redan sett den och det kanske ni också har gjort. Men för er som ännu inte sett den så lägger jag ut länken.


 I ögonblick efter ögonblick

Sekund efter sekund

Gör jag valet mellan att vara offer

Eller skapare av min egen verklighet 


Här kommer videolänken till Susan Boyles framträdande:

http://www.youtube.com/watch?v=9lp0IWv8QZY 

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards