Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 20 maj 2009

Av Ulrika Pernler - 20 maj 2009 16:26

Hej! Idag har vi instruktörer tränat för Uffe. Precis som det ska vara på onsdagar med andra ord!


Som vanligt var vi lite osäkra på HUR varma vi skulle bli när vi red. Efter noggrann övervägning fick det bli en t-shirt och en tunn långärmad tröja.


Jag rider helst i långärmat eftersom min häst gärna far runt som en skottspole. Rätt vad det är så står man på näsan efter en liten glädjesalut. Då är det skönt att ha långa ärmar så slipper man i alla fall plocka grus ur armbågarna.


Efter fem minuters ridning insåg vi allihop att vi var VÄLDIGT varma... Men det var bara att inse,  att svettas ingår i ridpasset.


När vi ridit en stund fick vi sällskap av vår mycket kunniga sadelmakare som kommit för att kolla några sadlar. Han passade på att sätta sig ned vid banan och titta när vi red.


Han följde alla ekipagen noga med blicken. Han måste tycka att vi rider hemskt bra!, tänkte jag helt utan självkritik. Rolle jobbade på runt banan och jag svettades.


På ett ställe vid ena långsidan var Rolle helt övertygad om att en stor svart puma låg och tryckte i gräset så där måste han tvärvända, dra in svansen och springa fort fort för att inte bli uppäten.


Efter träningspasset kom sadelmakaren ner till stallet eftersom vi skulle kolla ett par ridskolesadlar. Fast först kom han naturligtvis fram till mig och sa att jag satt snett åt vänster i min fina Jaguarsadel på slutet av passet.

  

Jodå, det är inte speciellt svårt att sitta snett på Rolle. Av två skäl. Det ena är att han alltid är på väg åt alla olika håll förutom framåt. Det kan kännas som att sitta på en tvål. Det andra är att han är något korpulent och att hans manke har försvunnit om den ens någonsin har funnits.


Man är lite som "bondens lilla kråka"...


"Än slank han dit...och än slank han dit...


Ja, han skulle nog må bra av att gå ner några kilo, sa sadelmakaren utan att skämmas. Jag tittade strängt tillbaka mot honom men han låtsades som han inte såg.


Sedan fick jag dock några bra och användbara tips om hur jag ska spänna sadeln för att få den att ligga bättre och hur jag ska tänka för att få mer jämn belastning mitt över hästen.


Tänk så många inblandade det behövs förutom en själv och hästen för att allt ska fungera med ridningen. En tränare man trivs med, en sadelmakare man litar på, en duktig hovslagare och så vidare.  


Hej svejs!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards