Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 6 juli 2009

Av Ulrika Pernler - 6 juli 2009 21:21

Hej! Just nu sitter jag och funderar på vad motsatsen till ”flashback” heter. Jag menar om man kunde få en glimt av framtiden. I vilket fall har hela den här dagen varit en glimt av min framtid.

 

Ulrika 90 år.

 

I morse vaknade jag med ett nackspärr som heter duga. Tillsammans med min redan onda rygg så gav det mig en något säregen gångstil som jag har anammat under resten av dagen.

 

Björn börjar sin semester idag. I lördags kväll var han till läkaren som konstaterade lunginflammation (Jo, man kan tycka att det är en sjukdom som drabbar åldringar, men vi är nästan där!).

 

Lunginflammationen är just nu under kontroll med penicillin. Däremot har Björn hostat så mycket att han vaknade i morse med ett ryggskott som heter duga. Detta gav även honom en något säregen gångstil som han har anammat under resten av dagen.

 

Björn 90 år.

 

Under timmarnas gång har vi vaggat fram och tillbaka genom huset med den där alldeles speciella stilen som man får när ryggkotor och nackkotor sitter ihop som en enda kaka. Vi har gjort allt för att slippa plötsliga huvudrörelser och ryggböjningar.

 

Allt som vi har tappat på golvet har fått ligga kvar!

 

Fattas bara att man halkar på något skräp som man tappat tidigare under dagen. Fast å andra sidan kanske en rejäl vurpa gör att man slår loss det som sitter fast.

 

Vad gör man? Jo man försöker med varenda huskur. Hela huset stinker av heatlotion. Men inget hjälper.

 

Så vi åker till Gränby istället och handlar sådant som ligger i ögonhöjd. Det andra lämnar vi för antingen ser vi det inte eller så når vi det inte.

 

På vägen ut går Björn lite före mig. Jag kan inte låta bli att skratta och peka. Han vaggar likt en pingvin. Ryggen är helt stel och benen är liksom före resten av kroppen som lutar bakåt i en omöjlig vinkel.

 

Jag skrattar men inser plötsligt att jag själv går precis likadant.

 

Det värsta händer nu på kvällen. Vi ligger i varsin soffa och glor på något dåligt TV-program. Så ropar ett av barnen på assistans från övervåningen.

 

…ingen av oss kommer upp ur soffan…

 

Håhå jaja, det var bättre förr.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards