Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 8 juli 2009

Av Ulrika Pernler - 8 juli 2009 17:42

Hej! På en ridskola är det alltid väldigt spännande när det kommer en ny häst. Alla vill titta på den och många tycker den nya hästen är så söt. Redan den första veckan brukar det komma små försynta ansökningar från dem som gärna vill bli den nya hästens skötare.


Jag kommer ihåg att det var precis samma sak när jag var liten och själv red på ridskolan. En gång sov vi till och med över i matbaracken som stod på stallplanen. De nya hästarna anlände någon gång vid tretiden på natten och vi stack ytrvackna upp huvudena över fönsterkanten. Åh ,vad söta dom är, sa vi i kör.


När det är dags för den nya hästen att "debutera" på lektion så sträcks tio armar upp i luften samtidigt. Jag vill!


Jag minns hur speciell man kände sig när man fick rida på en ny häst. Lite pirrig men utvald.


Ändå så tycker jag att våra elever kan rutinerna väldigt bra. Vi tar hem våra nya hästar och besiktigar dem med vår "egna" veterinär, sedan rids hästen under en tid och provas i olika situationer av våra instruktörer och efter det så skolas den in i verksamheten. Det kan ta olika lång tid beroende på hur hästen fungerar.


Eleverna vet att det inte är säkert att hästen stannar kvar förrän den klarat inträdesproven. Men de kikar på hästen och längtar.


Med det så vill jag ha sagt att jag ska snart uppdatera hemsidan med Tornados stamtavla. Det är ni många som önskar på klotterplanket.  Zandor däremot klarade inte vår besiktning och kommer att åka tillbaka till försäljningsstallet. Så vi letar  vidare lite till efter en annan stor häst.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards