Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 23 juli 2009

Av Ulrika Pernler - 23 juli 2009 15:52

Hej! Jag undrar vem det är som gör blandningarna av torrfoder för smådjur. Att han gillar ärtor på ett eller annat sätt har jag för länge sedan förstått.

 

När jag tar fram kaninens paket med torrfoder och skakar det litegrand så där så det rasslar av morotsbitar, majsflak, allsköns olika små frön och ….ärtor så kommer kaninen skuttande i hundranittio och dyker med huvudet före i sin matskål.

 

Sedan sitter han där en lång stund och knaprar och väljer. Att han är nöjd går inte att ta fel på.

 

Efter måltiden skuttar han glatt iväg och fortsätter med vad det nu var han höll på med. Sitta längst in under sängen, sitta bakom skorna i skohyllan eller försiktigt sticka fram nosen bakom gardinen i vardagsrummet. Så vida han inte ligger utsträckt på mattan och tittar på TV.

 

En stund senare tar jag fram kattens paket med torrfoder och skakar det litegrand. Det rasslar skönt av bruna bitar kött och fisk, orangea morotsbitar och så gröna små torkade …ärtor.

Jag häller ut en lagom portion i matskålen och bitarna sjunger sin lov där de landar med ett svagt klingande i den rostfria matskålen.

 

Genast hör jag ett ”Mjau” och katten kommer majestätiskt spatserande in i köket. Hon böjer huvudet över matskålen och börjar äta.

 

Efter måltiden spatserar hon i väg för att sova en stund på den röda mattan i barnens lekrum eller hängandes över armstödet på soffan.

 

Jag går ut i köket för att göra rent djurens skålar.

 

Kvar i botten på både kattens och kaninens skålar ligger …ärtor. Massvis av små gröna, rynkiga och snustorra ärtor. Varenda bit av majs, frön och morot är borta. Av de bruna bitarna fisk och kött syns inte ett spår. Några få morotsbitar gör visserligen ärtorna sällskap i kattens skål. I övrigt är det bara ärtor!

 

Okej, man kan tycka att en kanin borde kunna klämma i sig en och annan ärta. Men min gör det inte och jag kan förstå honom. De torra ärtorna skulle förmodligen hålla sin form även om man la dem på rälsen och lät tåget köra över dem.

 

Och katten sen då. Katter är faktiskt rovdjur. Att äta fisk eller köttbitar är coolt. Men hur coolt är det för en katt att äta en … ärta?

 

På kattens foderpaket läser jag ”innehåller 4% ärtor”.

 

In your dreams!  Jag tar en näve foder. Där finns tre olika sorters bruna bitar. En sexkantig, en som ser ut som en bowlingkägla och en som ser ut som ett ”E” eller något sånt. Det finns också runda morotsbitar. Så är det de där ärtorna… massvis. Fler i ett paket än vad en cool katt under motstånd skulle vilja klämma i sig under en livstid.

 

Istället för att slänga bort dessa mängder med ärtor så har jag funderat på att sy mig en egen saccosäck. Någon som har mönster?

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards