Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 1 augusti 2009

Av Ulrika Pernler - 1 augusti 2009 18:55

Hej! För en dryg månad sedan flyttade Big E till ett stall i närheten av ridskolan. Detta efter att han själv ”bett om” att få bli Camillas alldeles egna häst.

Efter bara några dagar kom en rapport om att vår hoppglada före detta ridskolehäst hade provat sina vingar genom att hoppa ut ur hagen. Efter att ha hoppat över staketet några gånger så bestämde han sig till slut i alla fall för att göra som dom andra hästarna och stanna innanför staketen som människorna så omsorgsfullt satt upp.

 

Gabbi hade en gång en ponny som också brukade roa sig med att hoppa staket. Speciellt dagarna efter att hon varit på tävling. Då ansåg hon själv att hon borde få vara ute så länge hon hade lust.

När hon fick se någon i familjen komma för att hämta henne så satte hon fart mot staketet och hoppade in i nästa hage. Följde man efter henne så kan ni ju själva gissa vad hon gjorde. Hade hon kunnat skratta rått åt oss när vi försökte fånga henne så hade hon gjort det!

 

Ingen av mina hästar har haft någon speciell fallenhet för att hoppa staket. Däremot ramlade Picador en gång ut ur hagen. Han hade nämligen för vana att varje dag springa några repor i hagen. Från noll till hundra på två sekunder!

 

En dag när jag kom till stallet så hittade jag Picador stående i gräset utanför hagen. Eltrådarna var sprängda och precis innanför staketet fanns långa bromsspår på marken. Picador försökte se oskyldig ut när jag kom för att fånga honom.

 

Den dagen måtte han ha haft dåliga bromsar för det hände aldrig igen att han rammade staketet.

 

För hästar som inte riktigt har förmågan att skutta vigt över stängsel så finns andra möjligheter. Fråga Monarch… Trots sitt omfång så lyckas han regelbundet åla sig under staketet i den hagen där han går. Vi brukar hitta honom på gräsmattan. Där är gräset tydligen så mycket godare!

 

Jag har funderat om jag ska lägga mig på pass med kameran för att ta en bild av hur det ser ut när han rymmer.

 

Förmodligen tittar han sig först omkring för att se så att kusten är klar. Sedan rullar han snabbt och vigt under staketet och är fri!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards