Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 11 december 2009

Gamla gubbar

Av Ulrika Pernler - 11 december 2009 11:23


Hej! Ibland kommer det några rader i ett brev eller i ett mail som gör en speciellt glad. Så var det idag! Tone som äger Ekens Neuthron, (som jag berättade om för några veckor sedan) har skickat ett mail till oss idag.


Hälsning från Neuthron och Tone

 

Fick ett tips om att det fanns en blogg som bla Ekens Neuthron fanns omtalad i.

Jätteroligt att läsa om honom och hans framfarter *ler*

Det är vi som äger honom idag. Vi köpte honom när han var 21 år. Han skulle ”bara vara ” sällskapshäst till våran B-ponny Russin. Men när vi såg honom och började rida , så märkte vi snabbt att han var ett helt underbar läromästare ( med en massa bus ).

Han har varit med på både hopp och dressyrtävlingar med bra resultat. Han gick oftast felfritt. Otroligt vändbar. I början skickade han av Tone några gånger , men alltid bara en gång per ritt. Vi har alltid sagt att det gör han bara för att visa att han är bäst/smartast. 

 I början gick det inte så bra att sadla ( sparka , bet )och samt kliva upp. Och SPRAYFLASKOR var helt enkelt monstersaker !!  Vi har ett  stall med 3 boxar , så allt är lugnt  runt  honom. Det verkade bara vara det som behövdes . Han slutade snabbt med sina ”små” ovanor .  Med tålamod så fick Tone honom att även acceptera sprayflaskor , nu är det inga problem. Trafiken ingen större problem.

Han bor med B-ponnyn  Russin -95  welsh  sto  ( vi haft henne sen föl ) och  Beauprince -02  tysk hannoveranare .

Tone fyllde 18år ifjol och dom avslutade sin tävlingskarriär tillsammans på KM 2008. Han blev 3:a dressyr och  1:a hoppning. Han blev då kombinarat mästare( bästa ekipage i både hopp och dressyr).

Dom visade då att ÄLDST är BÄST  :)

Sen gjorde dom sin sista klubbtävling under Julklappshoppning ( utkädda ) . Men då ”skötte” han sig genom att visa att han fortfarande kunde få av sin ryttare trots sina nästan 27 år *ler*

Och som ni också hade märkt , så mådde han SUPER när han fixade det. Det nästan syns att han stod och flinade. Man kunde aldrig bli arg på honom när han skickade Tone i backen. Man skrattade bara , för han är så otrolig charmig.

Han har aldrig krypit under tråden här ( beror kanske på mina 4 trådar hihi )  men hoppa ÖVER , det kan han. Bara om han blir ensam kvar i hagen annars är han supersnäll i hagen.  Senast idag hoppa han över rasthagen (1,20cm) . Vi kom hem med dom andra och han ville inte vänta….som alltid.

Han är en ”krutgubbe” som kommer leva i många år till. Har aldrig varit sjuk eller halt.

Här kommer han få stanna tills han inte orkar mera. Han är pensionär idag men våran lillpojke 4 år rider honom och även Tone iblandt på uteritt. Han ÄLSKAR godsaker. Glömmer man att stänga boxdörren riktigt , så är han ute på nolltid. Han kan verkligen öppna dörrar !! Stark mule  har han! :)  Han går för det mesta lös in och ut till hagarna. Han vet exakt vart det finns mat. Russin kan någon gång gå fel in i hans box…ojoj inte alls bra, då jagar han ut henne när han kommer in.

Skickar med ett par bilder på honom.

Lika "vithårig" som alltid ... om inte mera nu :)


God Jul och Gott Nytt År  önskar vi från Söderhamn


Neuthron , Russin och Beauprince

      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards