Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 3 januari 2010

Av Ulrika Pernler - 3 januari 2010 10:12

Blir du andfådd snabbare än din häst? Eller får du ont i ryggen efter tre varv nedsittning i trav? Ja de raderna läste jag på ”Det Norske ridemagasinets” hemsida här om dagen.


Det var lustigt för under den dressyrkurs jag hade precis före jul så diskuterade vi just en ryttares viktiga egenskaper. En av dessa var rubriken ”God allmänkondition”. Detta fick de flesta av kursdeltagarna inklusive mig själv att skruva lite på sig.


Att vi behöver ha bra allmänkondition för att rida bra är ju självklart. För hur ska vi kunna vägleda, inverka på eller ens begära något av vår häst i arbetet om vi får mjölksyra efter halva ridpasset?


Jag läste vidare i artikeln för att se vilka tips de hade att ge oss ryttare.


För den som har en väldigt snäll häst kan det ju passa bra att ta hästen med sig på joggingturen. Nytta för både häst och människa! Det är dock viktigt att hästen är av den typen att den följer med snällt vid sidan så att man kan pendla ordentligt med armarna medan man joggar. Annars kan man få spänningar i axlarna.


Ingenting för just mig och min häst med andra ord… Men annars en bra idé för den som har en lugn och snäll häst.


Under de mörka vintermånaderna kan det däremot vara svårt att komma ut på sina joggingturer. Så då tipsar ridemagasinet om att man kan ha någon slags crosstrainer eller liknande maskin i hemmet för att ta sina promenader/ joggingturer inomhus istället.


Det finns en uppsjö av maskiner på marknaden. Det är bara att slå på TV:n och bläddra till reklamkanalerna så får man se ett otal oumbärliga maskiner som kan göra underverk. Bara en liten parentes… Hur många av oss har så mycket självdisciplin att vi ställer oss på den där maskinen och verkligen använder den dagligen…? Eller hur många använder den istället som klädhängare i sovrummet?


(Självdisciplin var också en av rubrikerna på dressyrteorin som jag höll)


Byt ut din kontorsstol mot en gymnastikboll några gånger under dagen! Det stärker ryggmuskulaturen och förbättrar hållningen. Då och då kan man göra små övningar med bollen. Till exempel studsa lite upp och ned eller vicka från sida till sida. På så vis kan man imitera rörelser som man har nytta av i ridningen.


Detta med bollen tycker jag är en superidé. Tänk också att få sitta på kontoret och drömma sig bort. Låtsas att man sitter på hästryggen. Imitera galopprytmen och galoppera iväg längs stranden i solnedgången.


En varning kan dock vara på sin plats då jag själv har provat diverse övningar med Pilatesboll. Se till att göra rent en yta på några kvadratmeter runtomkring dig och bollen. Sätt gärna hörnskydd på skrivbordet också (finns att köpa i familjehörnan på IKEA). Anledningen är att det inte är alltid man är överens med bollen om vilket håll man är på väg åt.  Och (!) använd ridhjälm! Ska du ha ett viktigt kundmöte så kan det också vara idé att använda kontorsstolen för trovärdighetens skull.


På dressyrkursen så diskuterade vi några olika träningsformer som skulle kunna vara en bra kombination för oss ryttare.


Aerobics och dans är träningsformer som ger både kondition men också den för ridningen så viktiga kroppskontrollen. För visst är det så att dålig korordination sätter många käppar i hjulet för en ryttare.


Att ta cykeln när man ska någonstans. Det kostar inget, det är skönt och det ger bra motion.


Yoga i någon form var vi överens om är bra för både kroppskontroll, styrka, koncentration och avslappning. Yoga kan man utföra i grupp men likaväl hemma.


Gabbi och jag brukar utnyttja lunchtimmen för en promenad. Det är skönt att röra på sig men vi kläcker också en del bra idéer under promenaderna. Fast jag kan erkänna att det inte blir väst många promenader just nu när snön ligger halmeterhög. Å andra sidan får man sig en riktig genomkörare av att pulsa i snö. Får se om jag får ut Gabbi på måndag…


Nåja, lite skojande men också mycket allvar! Vill du utvecklas som ryttare så är din allmänkondition en viktig ingrediens och det främjar både ryttare och häst!


Pilatesbollar finns på Rusta för runt 150 kronor har jag sett. Vi ses kanske där!

  

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards