Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 5 januari 2010

Av Ulrika Pernler - 5 januari 2010 18:49

  


Hej! Oj vad jag är glad över vårt varma ridhus i denna vargavinter. Tänk att kunna rida ett pass utan tjock jacka och i tunna ridhandskar och slippa oroa sig för frusen ridhusbotten trots att det är över tjugo grader utanför. Det har vi stallbyggnaden att tacka för. Eftersom stallet ligger längs med hela långsidan så värmer våra hästar upp ridhuset åt oss.


Jag har stått i många ridhus och fått äran att känna efter vad som är kallt och vad som är kallt!


I morse red jag ett dressyrpass på Ronaldhino som liksom de flesta hästar trivs utmärkt i det kalla vädret. Pigg och glad med andra ord.


Vi övade på övergångar. Det är huvudövningen just nu för att få honom kvick och stark i sig själv. Skritt en bokstav, trav en bokstav och så skritt igen. Samla skritten, komma fram i trav, sakta av och så vidare. Tänk vad de där små övergångarna ger resultat! Riktig styrketräning är det och Ronaldhino tycker det är väldigt roligt!


I slutet av ridpasset gjorde jag några galoppombyten. Att byta från vänster till höger galopp tycker Rolle är busenkelt. Man riktigt känner hur han väntar på att få hjälperna för bytet och sedan byter han galopp med fin gest och tycker att han är väldigt duktig. Det är han också!

Därför har vi övat mest på de bytena en period. Så att de verkligen sitter och så att han ska få en stor portion självförtroende när det gäller galoppombytena.


Nu har det däremot börjat bli dags att ta itu med galoppombyten från höger till vänster galopp för att han ska bli färdig inför årets tävlingar.


Vi övar på enkla linjer och försöker få en bra galopp och jag känner hur han tänker, funderar och försöker och ändå blir det oftast lite tokigt. Benen trasslar ihop sig eller så kommer de bara i helt fel ordning.


Jag försöker hitta olika linjer att jobba på. Vilken fungerar bäst? Man får vara lite uppfinningsrik. Så plötsligt idag så satt det och ett helt rent byte kom ut innan vi riktigt fattat hur det gick till. Eller jag vet egentligen vad jag gjorde. Jag gjorde rätt.


Långa tyglar och massor av beröm. Jag stack ner handen i fickan och fiskade upp lite socker. Grovhugget ska det vara, hårda, kantiga oregelbundna bitar som låter så där extra goda när man tuggar dem.


Jag avslutade passet där. Satt av och ledde Rolle en stund i ridhuset medan han knaprade nöjt på sina sockerbitar.


Det är så roligt att rida!


Nu har vårterminen kommit igång och det känns jättekul att ”sätta tänderna” i er elever igen. Hoppas vi kan ge er en riktigt rolig och lärorik termin!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards