Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 6 januari 2010

Av Ulrika Pernler - 6 januari 2010 21:18

  

Hej! Jag vill minnas att på den tiden jag hade hästarna i stallet där mina föräldrar bor så var det alltid väldigt kalla vintrar. Eller så var det ett kallt stall. Så var det nog. Det var en riktigt gammal ladubyggnad med stenväggar och fönster med enkla och uråldriga glas. Sådana där som visar världen utanför som ett vågspel av olika färger och former. I långa stunder kunde man sitta i de där fönstren och titta på de roliga färgerna och formerna.


När det blev många muinusgrader brukade vi hålla hästarna inomhus. Annars frös vattenledningarna på ett kick. Fast som jag mins det så frös dom i alla fall och man tillbringade många långa timmar med varsin liten hårtork brassandes mot ledningarna. Så plötsligt släppte ispropparna och vattnet strilade fram i kranen. I alla fall en stund. Nästa morgon stod man där med hårtorken igen.


Man fick mycket tänkt där man stod!


Det där berättade jag senast i morse för de andra som var i stallet på UPK. Tänk vad skönt, sa jag, att det fryser så sällan här!


Två timmar senare hade vattnet fryst...


I hela stallet... Femtio vattenkoppar...


Så det blev mycket vattenbärande, tryckande på vattenkoppar, lagande av små läckor och värmanden av ledningar idag för dom som jobbade. Jag tittade upp till stallet en tre fyra gånger för att hjälpa till med det jag kunde och det var det fler som gjorde. "Man blir enade i svåra tider!"


Vid niotiden ikväll fungerade nästan alla vattenkoppar igen och de som fortfarande inte gjorde det var i alla fall på väg att repa sig. Alla hästar som behövde det fick en välfylld vattenhink.


Nu får man hålla tummarna till i morgonbitti för av erfarenhet vet jag att det kan komma överraskningar när frusna ledningar tinar...


Man får väl säga att idag var det riktigt kallt... Så där ladugårdskallt!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards