Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 27 mars 2010

Av Ulrika Pernler - 27 mars 2010 16:51

  

Hej! Trots min massiva mentala bekämpning av halsflussbakterierna under hela dagen igår så övertog de små gröna fulingarna min kropp under natten. Dom passade minsann på när jag sov!

Resultat- jag måste kapitulera för febern och sträcka ut mig raklång i soffan istället för att sitta på hästryggen och rida en efterlängtad tävling.  Ibland är man inte helt överens med sin kropp...


Vad gör man när en lagmedlem faller ifrån? Ja, man kallar in en ersättare med nerverna i styr. Sara Husén! Henne haffade jag i duschen klcokan åtta i morse. Per telefon måste jag tillägga!


Så fick det bli så att Sara hoppar in med Lola i laget idag. Lola har inte tampats med Sara på två år men det borde inte vara några problem. Sara är en duktig ryttare och Lola är en helt fantastisk häst.


Själv får jag hålla kontakt med laget per SMS mellan frossbrytningar och besvikelse. Hur som helst håller jag tummarna hårt för alla ekipage. Någon rapport om hur det slutligen gått får jag inte förrän Malin har ridit runt halvnio ikväll.


Emilie kom på att det är Earth Hour klockan 20.30 ikväll. Detta tjänar ett mycket gott syfte men ändock så hoppas vi nu att inte Lurbo Ridklubb deltar eftersom ljuset i så fall kommer att släckas mitt i Malins ritt. Kanske att hon borde ha en pannlampa för säkerhets skull...


De elever som var och red igår vet att Viking fick ett kolikanfall under kvällen. Han var "måttligt" dålig och hade regelbundna små knip med "vilopauser" mellan. Jag vet inte vad som utlöste anfallet men troligen fick han en gaskolik. Det betyder att det samlas gaser i tarmarna och det spänner och gör ont. Viking har inte haft kolik förrut och det här kändes absolut som något som skulle gå över med lite "tid och omsorg".


Så vi körde den ordinarie kolikrutinen. Hålla koll på slemhinnor, tarmljud och ta tempen, extra vatten med lite god betfor i och sedan motionera korta stunder med vila mellan. Så gjorde vi mellan klockan 16.30 och 19.00 ungefär. Vi tyckte att han blev något bättre under tiden men det släppte inte helt.


Dags att ringa veterinären för att få lite hjälp att komma igång med magen. Den insats man brukar göra i första hand är att ge muskelavslappnande och lite vitaminer i en spruta för att krampen i magen ska släppa och tarmarna komma igång. Man kan också ge hästen en blandning av olja och vatten som man häller ner i magen via en slang. Detta brukar göra susen. Är hästen uttorkad kan man också sätta lite dropp en stund.


...Det visade sig att detta var fel dag att få ont i magen!...


Veterinärbilen som åker runt och behandlar sjuka hästar i hemmet var överbelamrad av arbete. Nu är det fölningssäsong och full fart för de ambulerande veterinärerna.  Detta gjorde att vi kom långt, långt ned på prioriteringslistan med vår lätta kolik... Gabbi och jag såg natten sittandes på en stol i stallet framför oss. Det har man gjort ett par gånger... Så vi ringde till ett par av de veterinär som bor i närheten för att se om de kunde komma och göra den första insatsen. Men på en fredagkväll är naturligtvis ingen hemma.


Den ambulerande veterinären ringde tillbaka med ett förslag. Vi kunde få komma in till kliniken med Viking för att påbörja behandlingen snabbare. Vi nappade förstås. Så då blev det så att Viking fick åka transport till Ultuna för kolikbehandling. Den skakiga resan gjorde att han fick igång magen litegrand redan på ditvägen (behövs ingen närmare beskrivning).


Viking mådde förhållandevis bra men hade en del knip även då han kom fram. Så nu får han tillbringa helgen genom att "sova borta". Men han är inte så blyg så det går nog bra. Vi får förmodligen hämta hem honom i morgon söndag.


Som vanligt är vi tacksamma att få bo i Uppsala med en stor välutrustad hästklinik precis i närheten!


Jag kom trots allt hem i hygglig tid men var väldigt trött och det var nog här någon gång de gröna fulingarna bestämde sig för att slå till...


glöm inte Earth Hour ikväll 20.30 Det går utmärkt att äta chips i mörker!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards