Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 30 mars 2010

Av Ulrika Pernler - 30 mars 2010 17:13

  

Hej! I morse tappade jag mackan i golvet och smöret hamnade uppåt! Det kallar jag en bra början på en bra dag.


Små vårtecken har visat sig hela dagen och jag vet att det många som känner sig gladare av att solen tittar fram. Själv är jag varken väder- eller årstidsbunden utan tycker att varje dag har sin charm vare sig det är måndag eller fredag.


Jag kan ändå tänka mig att lista dagens vårtecken:


1. På förmiddagen hittade jag en mycket liten näbbmus liggande på hallmattan. Den hade katten släpat in. Stackars liten. Jag tog den i svansen och kastade ut den på gräsmattan. Rasmus tog vatten i en mugg och hällde över musen för att se om den kvicknade till. Det gjorde den inte. Ett vårtecken är det därför att för en vecka sedan levde mössen under en meter snö och nu tittar de fram likt små krokusar i gräsmatttan.


2. Rasmus och jag åkte till frisören för att klippa bort några kilo hår som borde ha klippts före jul… Fast Rasmus själv skryter med att han har längst hår av alla killarna i hela klassen. Det förvånar mig inte! Vi satte oss i hörnet där man väntar på sin tur och jag han just läsa en halv artikel om Charlotte Perelli när frisörskan upplyste oss om att vi var där en hel vecka för tidigt. Om en vecka lär det vara ännu mera vår!


3. I den lilla gröna bilen som jag brukar använda mellan hemmet och stallet, vilken man då kan kalla min stallbil, har det varmare vädret gjort att golvmattan släpper ifrån sig en ljuvlig doft av blöt hästlukt insamlad över hela vintern!


4. En fluga har sedan i höstas suttit mellan rutorna i treglasfönstret i vårt kök. Har den gått i idé eller är den död? Min familj slog vad om vilket datum flugan skulle vakna och flytta på sig. Mitt förslag var den 15 mars. Den dagen satt flugan fortfarande kvar och jag förlorade vadet. Idag hade dock flugan flyttat på sig vilket innebär att den numer befinner sig liggandes på rygg längst ned mellan fönsterrutorna. Pappa i huset vann därmed vadet då hans gissade datum stod på tur. Jag känner mig något osäker på om detta är ett vårtecken då flugan ännu inte rör på en fena… Kanske är vadet inte avgjort ännu.


Någon som vet om flugor brukar sova på rygg?

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards