Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 10 april 2010

Av Ulrika Pernler - 10 april 2010 19:00

Hej! Utanför Rolles hage ligger den en gång gigantiska snöhögen som Kenneth plogat upp under vintern. Numer har den krympt betydligt vilket har orsakat en rejäl blötläggning av marken kring grinden till hagen.


Därför behövde jag igår åka för att inhandla ett par praktiska stövlar, som vi vuxna säger. Jag tänkte mig något färgglatt. Så när Björn skulle åka och handla satte jag mig i bilen för att samåka till affären.


Vi hamnade på Biltema... Kanske inte den ultimata stövelaffären om man vill ha något färgglatt. Jag letade mig fram till klädavdelningen. Där fanns två typer av stövlar. Snyggt randiga och grå. Jag började riva i bunken med de snyggt randiga bara för att upptäcka att de slutade på storlek 37. Två hela nummer under det jag behövde. Det fick bli de grå i herrmodell. Här kommer AB Pråm!


I morse använde jag mina grå stövlar vid utsläppet bara för att upptäcka att om min häst tar ett jätteskutt in i hagen och landar i en pöl så blir halva vänstra stöveln vattenfylld ändå. Men i den högra var det torrt!


Jag skulle komma ha användning för stövlarna ännu en gång idag men det visste jag inte då. ..


Prick elva kommer ett upprört samtal från en springande Ingrid. Alla våra tjugo stora hästar har rymt och är på väg åt Rasbohållet på den mycket trafikerade väg 288.


Min värsta mardröm! Hästar, bilar och vägar! Hela vintern har jag fasat för lösa hästar eftersom det varit så mycket snö och dåligt med el i trådarna. Nu är det vår och jag har så gott som andats ut när telefonen ringer idag.


Reaktionen som kommer är ändå ett stort lugn. Så reagerar jag när det är allvar, och det är skönt för människor reagerar olika och man kan inte riktigt hjälpa hur det är. Men jag blir lugn.


Mobilen i fickan och så det viktigaste; stövlarna! De nya grå! Jag hoppar in i bilen och svänger till vänster ut på 288:an. Några hundra meter bort springer folk som jag känner med grimskaft i högsta hugg. Jag stuvar bilen full och vi kör vidare. Det är bilkö men går att köra mellan körfälten och ungefär fyra kilometer från stallet ser vi hela hästflocken.


Polisen kommer och stoppar trafiken och vi får tag på två hästar innan resten av flocken får för sig att springa längs stora vägen tillbaka mot stallet igen. De sätter fart och vi hoppar in i bilen igen och svänger runt.


Så när vi är en dryg kilometer från stallet viker hästarna plötsligt av till vänster. Där finns en öppen grind i viltstängslet och strax springer alla tjugo hästarna ute på en inhägnad vall bortom våra stora sommarhagar.

Mitt ute på vallen har smältvattnet bildat en "sjö" och de trötta och svettiga hästarna dricker av vattnet och några lägger sig i vattnet och svalkar sig.


Vi är många nu. Folk som har hört på radion eller varit i stallet har släppt allt de har och kommit för att hjälpa till. Äntligen, äntligen är hästarna borta från vägen och vi kan börja fundera på hur vi ska få dem tillbaka till stallet i lugn och ro.


Vi gör ett hål i staketet in i den bortersta sommarhagen och flocken slussas in där. Sedan slussar vi dem vidare en hage i taget. Jag är tacksam för att vi har ett så välbyggt slussytem i våra sommarhagar!


Till slut är vi framme vid "transportgången" till stallet men vi vill inte släppa alla hästarna samtidigt eftersom de är uppjagade. Så för att inte riskera att de flyr igen så leder vi dem tre och tre tillbaka mot stallet. Det tar lite tid men det känns säkert.


Sedan tar ett annat jobb vid. Att spola rent alla hästar och se över dem för att hitta eventuella skador. Alla som är i stallet ställer upp och hjälper till utan att man behöver fråga. Fantastiska hästmänniskor!

Jag för lista över de små sår och trasiga hovar som vi hittar men i stort sett är hästarna oskadda.


Jag vill säga:

Tack, tack, tack till alla som hjälpte till, blötte ner sig, blev leriga och tog sig tid att få hem alla hästarna idag! Ett supertack till bilisterna på väg 288 som stod still i sina bilar och som parkerade för att stänga vägen och som visade hänsyn och tog situationen på allvar.


En mardrömsdag som slutar väl trots allt!


TACK!


På trappen utanför här hemma står ett par väl använda grå stövlar som nyss var nya.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards